Kalateiden rahoitusmallia viilataan pian yhteisessä pöydässä
Maa- ja metsätalousministeriö valmistelee rahoitusmallia, jolla voitaisiin rakentaa kalateitä valjastettujen jokien varsille. Myös pienten jokien esteitä aiotaan purkaa vaelluskalojen tieltä.
Iijoen kalatiet -hankeen ensimmäinen kalatie rakennetaan Kostonjärven säännöstelypadolle. 11.9.2012 Taivalkoski. Kuva Pekka Fali. Kuva: Pekka FaliMaa- ja metsätalousministeriö aikoo kutsua pyöreän pöydän ääreen suurten vesivoimayhtiöiden edustajat keskustelemaan isojen, valjastettujen jokien kalateiden rakentamisesta.
Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo, että eri toimijat pohtivat yhdessä, miten vaelluskalat saadaan nousemaan jokiin.
”Rakennetaan yhdessä esimerkiksi voimayhtiöiden ja seudun kuntien kanssa malli, jonka mukaisesti toimia kalateitä voitaisiin rahoittaa ja rakentaa yhdessä”, Orpo kertoi perjantaina järjestetyssä toimittajatilaisuudessa.
”Vesivoimayhtiöillä on suuri intressi olla ratkomassa asiaa niiden toimintansa hyväksyttävyyden kannalta.”
Asian taustalla vaikuttaa maaliskuussa 2012 hyväksytty kalatiestrategia.
Ministeriö valmistelee vielä toimenpideohjelman, jolla edistettäisiin vaelluskalojen nousua merestä pieniin jokiin. Myös sisävesistöjen eri jokien esteitä tarkastellaan. Tärkeimmät lohijoet on listattu strategiassa.
Käytännössä ministeriön työryhmä perkaa eri jokien keskeiset esteet. Näitä ovat esimerkiksi padot ja pienet voimalaitokset.
Orpo sanoo, että ministeriö tavoittelee toimille viiden miljoonaan euron määrärahaa.
”Rahalla pystyttäisiin tekemään lukuisia toimenpiteitä.”
Ministeriön pohjaesitys annetaan seuraavien hallitusneuvottelujen käyttöön. Orpo kertoo, että kalatiestrategian mukaisesti vaelluskalojen kantaa yritetään vahvistetaan. Enää puuttuvat vain päätökset ja määrärahat.
”Kaikki tarvittava tieto toimenpiteistä tai vaelluskalojen tilanteesta on.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
