Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Raision tulos nousi alkuvuonna prosentin, laski heinä–syyskuussa 8 prosenttia – "Emme voi valita toimintaympäristöämme"

    Valopilkkuna olivat Elovena-patukat, mutta korona kuritti Benecolia Britanniassa. Raisio rakentaa lisäarvokaurasta toista tukijalkaa Benecol-liiketoiminnan rinnalle.
    Raisio rakentaa uutta lisäarvotuotetehdasta Raision tehdasalueelle.
    Raisio rakentaa uutta lisäarvotuotetehdasta Raision tehdasalueelle. Kuva: Roni Lehti / Raisio Oyj

    Raisio julkisti keskiviikkona osavuosikatsauksena, jonka se otsikoi itse "Puolustimme hyvää kannattavuutta pandemian keskellä".

    Numeroiden valossa se tarkoittaa, että konsernin liikevaihto laski tammi–syyskuussa 1,2 prosenttia 179,7 miljoonaan euroon edellisvuoden vastaavasta jaksosta.

    Liiketulos kuitenkin nousi 1,3 prosentilla 23,3 miljoonaan euroon ja oli 13,0 liikevaihdosta.

    Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto laski reilulla miljoonalla eurolla 101,4 miljoonaan euroon, mutta liiketulos nousi hitusen 14,4 miljoonaan euroon.

    Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto puolestaan nousi 0,3 miljoonalla 99,2 miljoonaan euroon ja liiketulos säilyi 10,7 miljoonassa eurossa.

    Heinä–syyskuussa meni heikommin: liikevaihto laski 6 prosenttia 65,1 miljoonaan euroon ja liiketulos 8,4 prosenttia 9,8 miljoonaan euroon.

    Terveelliset elintarvikkeet -segmentin liikevaihto laski reilulla miljoonalla 32,5 miljoonaan euroon ja liiketulos puolella miljoonalla 5,1 miljoonaan euroon.

    Terveelliset ainesosat -segmentin liikevaihto tipahti kolmella miljoonalla 39,2 miljoonaan euroon ja liiketulos laski 4,8 miljoonaan euroon.

    Raisio muistuttaa, että vuoden 2020 näkymiin liittyy poikkeuksellisista markkinaolosuhteista johtuen edelleen epävarmuustekijöitä. Se arvioi, että jatkuvien toimintojen liikevaihto laskee tänä vuonna noin 3 prosenttia viime vuoden 236,3 miljoonasta eurosta ja vertailukelpoisen liiketuloksen pysyvän reilussa 27 miljoonassa eurossa. Aiempi arvio oli, että liikevaihto ja liiketulos kasvavat.

    Toimitusjohtaja Pekka Kuusniemen mukaan kolmatta vuosineljännestä leimasivat heikko ennustettavuus ja sopeutuminen pandemian toiseen aaltoon. Kuluttajatuotteiden kysyntä vaihteli voimakkaasti eri markkinoilla, mutta Terveelliset ainesosat -segmentti myi tasaisemmin.

    "Emme voi valita toimintaympäristöämme tai vaikuttaa valuuttakurssien liikkeisiin, mutta voimme osoittaa kykymme olla joustavia, hallita kulurakennettamme ja jatkaa strategiamme osoittamilla askeleilla luottavaisesti eteenpäin. Näissä toimissa onnistuimme erinomaisesti."

    Suomen kuluttajamarkkinoilla kehitys oli koko vuoden Kuusniemen mukaan erittäin vahvaa, vanhat brändit kasvoivat ja niihin tuotiin uusia tuotteita.

    "Kuluttajatuotteissa palasivat kasvu-uralle myös Elovena-välipalatuotteet, jotka alkuvuoden aikana kärsivät pandemian alkuvaiheen aiheuttamasta eristäytymisestä."

    Suomen ulkopuolella kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut hänen mukaansa Suomea enemmän, mikä on tarkoittanut harventunutta kaupassa käyntiä, uusien jakelukanavien kasvua sekä tarkka hintatietoisuutta.

    Benecol-tuotteet kärsivät etenkin Iso-Britannian voimakkaat rajoitustoimet, ja samasta syystä myös Puolan kehitys oli heikkoa. Venäjällä myynti kasvoi, mutta ruplan kurssin vaikutti toiseen suuntaan.

    Raisioaquan myynti törmäsi kolmannella neljänneksellä uusilla Ruotsin ja Puolan vientimarkkinoilla kovaan hintakilpailuun ja yksi "merkittävä pohjoismainen toimija" siirsi hankintansa muualle.

    Raision strategisena tavoitteena on rakentaa lisäarvokaurasta toinen tukijalka Benecol-liiketoiminnan oheen.

    "Kuluvan vuoden alussa valmistunut Nokian kauramyllyn modernisointi on todistanut tärkeän roolinsa osana Raision tulevaisuuden kasvua. Lisäarvokauran myynti kotimaahan ja vientiin kasvaa vaikeissa olosuhteissa jopa odotuksiamme voimakkaammin."

    Uuden kasvipohjaisia lisäarvotuotteita valmistavan tehtaan rakentaminen Raision tehdasalueelle on edennyt ja käynnistämiseen tarvittavat rekrytoinnit tehty. Rakentaminen alkoi heinäkuussa ja laitos maksaa 45 miljoonaa euroa.