Yhteistyö vaatii raviradoilta uuden oppimista
MT:n soittokierros raviradoille kertoo, että yhteistyössä on vuosien puhumisen jälkeen päästy sanoista tekoihin.
Hämeen kolmella pää- ja yhdellä kesäradalla on listattuna parikymmentä mahdollista yhteistyön kohdetta. Yhdessä toimien voidaan saavuttaa säästöjä ja tavoitella parempaa myyntiä kohdentamalla resursseja uudella tavalla.
"Mutta kaikkea ei voi toteuttaa kerralla", huomauttaa Pohjois-Hämeen Hippoksen hallituksen puheenjohtaja Kristiina Ertola.
Yhteistyökokeilu alkoi viime talvena. "Se opetti meille tapaa toimia yhdessä", hän toteaa.
Toinen kokeilualue, joka kattaa peräti kahdeksan Pohjanmaan ja Pohjois-Suomen rataa, on tehnyt vastaavaa perinpohjaista selvitystä. Se on vaatinut paljon keskustelua.
"Kuluttajien vaatimukset ovat muuttuneet. Aikataulu, hevosten ja ihmisten turvallisuus, rata ja puitteet. Että kaikki on kunnossa, se on vaativaa työtä", Pohjolan Hevosystävien puheenjohtaja Kari Eriksson painottaa.
Tämä tarkoittaa koko ravitapahtuman konseptoimista uudelleen, ettei vain "myydä voittajaloimia" tutuille yhteistyökumppaneille.
Hämeen radat ovat teettämässä asiakaskyselyä kokonaan uusien yhteistyökuvioiden kartoittamiseksi.
Nykyisellään maakuntaratojen henkilöresurssit on leikattu muutamaan henkilötyövuoteen. Talkootyön osuus on vastaavasti kasvanut.
Ertolan mukaan on selvää, että jossain kohtaa tullaan kipeään kysymykseen henkilöstöresurssien tiiviimmästä yhteissuunnittelusta.
"Onko radoilla oleva osaaminen se, mitä tarvitaan? Vastaava tilanne on muuallakin yhteiskunnassa. Tekniikan ja maailman muuttuessa työtehtävätkin muuttuvat."
"Kun ajetaan 40 ravipäivää niin kuin meillä Oulussa, kuinka pitkälle näin voi jatkua? Jos ihmisten hyvä tahto loppuu, ravien ajaminen jää tosi vähälle", huolehtii Eriksson.
Pohjoiset radat ovat lähteneet purkamaan asiaa työnjaolla. Eri toimintoja, kuten pelimyyntiä ja markkinointia, hankintoja ja kilpailutoimintaa, mietitään yhteistyössä. Sitten ratojen johtajista ja luottamusjohdosta sovitut vastuuhenkilöt neuvottelevat niistä koko alueen puolesta.
Itä-Suomessa samaa työtä on ratojen kesken tehty jo jossain määrin aiemmin.
Kaikki alueet panostavat myös pelimyynnin kehittämiseen. Totomyyjiä ja pelipistekummeja koulutetaan yhdessä Fintoton kanssa.
Itä-Suomen radat ovat lähteneet harjoittamaan tapahtumien ristiinmarkkinointia kahden pilottialueen tavoin. Etelärannikolla taas on rakennettu yhteinen kilpasarja.
Kilpailukalenterista karsitaan päällekkäisyyksiä idässä, pohjoisessa ja Hämeessä.
"Kun näkemykset ovat yhtenevät, niin päästään kyllä sopimaan. Pyritään siihen, ettei esimerkiksi Kuopiossa ravata perjantaina ja Jyväskylässä sunnuntaina", kuvaa Keski-Suomen Raviradan toimitusjohtaja Kari Nyyssönen.
Muualla paitsi etelän radoilla keskeinen tavoite on myös harjoittaa kausiajattelua: paikallisradat ajavat keskikesällä ja maakuntien keskusradat pitävät taukoa.
Vermon hallituksen puheenjohtaja Erkki Ala-Risku näkee toistaiseksi yhteistyön hyödyt lähinnä pelimyynnin ja ristiinmarkkinoinnin kehittämisessä.
"Tässäkin mielessä on kyllä ilmassa suuria kysymysmerkkejä. Mitä tapahtuu peliyhtiölle?" hän pohtii viitaten hallituksen talouspoliittisen ministeriryhmän tahtoon liittää kolme rahapeliyhtiötä (Veikkaus, RAY ja Fintoto) yhteen 2017 alusta.
Riippumatta siitä, jatkuvatko hevospelit itsenäisinä, alan sisäiseen rahanjakoon kaivataan maakunnissa uudistusta. Muutoin tilanne jatkuu entisellään: kukin rata käyttää tototuloutuksensa ja Hippoksen toiminta-avustukset haluamallaan tavalla. Niukkuutta juustohöylätään, jotta pakolliset investoinnit saadaan tehtyä.
"Tarvitaan selvitys tuotonjaosta. Ilman sitä emme voi toimia aitona alueena", sanoo Kristiina Ertola.
"Nyt kun radoilla on yhteistä tahtoa, tarvitaan myös porkkanoita. Alueiden pitäisi saada myös jotain etua siitä, että ne ovat aktiivisia", sanoo Eriksson.
Kaijaleena Runsten
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
