Nopeusrajoitukset nykyistä järkevämmiksi
Liikenne- ja viestintäministeriössä laadittu liikennepoliittinen selonteko on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Perusteellisessa selonteossa ei kuitenkaan arvioida nopeusrajoituksia, vaikka niillä on olennainen vaikutus liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. Siksi niitä on käsiteltävä liikennepoliittisen selonteon yhtenä osana.
Kaupunkien ja muiden taajamien 30 km/h ja 50 km/h rajoitukset tilanteesta riippuen ovat sopivat. Sen sijaan maaseudun perusnopeus 80 km/h ja moottoriteiden 100 km/h ja 120 km/h kaipaavat uudelleen arviointia.
Nyt 80 km/h rajoituksen piirissä on keskenään hyvin erilaisia teitä. On mutkaisia sorateitä, joille nykyinen perusnopeus on liian suuri. On myös hyväkuntoisia päällystettyjä teitä, joille 80 km/h on liian alhainen. Siksi pitäisi siirtyä 70 km/h ja 90 km/h käyttöön niin, että nopeus määräytyisi tien ajettavuuden ja liikenneturvallisuuden pohjalta tapauskohtaisesti.
Moottoriteiden osalta pitäisi selvittää uutta porrastusta 90 km/h, 110 km/h ja 130 km/h. Näistä 110 km/h olisi perusnopeus, joka hyvissä keliolosuhteissa voitaisiin nostaa 130 km/h nopeuteen ja talvella erityisen vaikeissa olosuhteissa laskea 90 km/h nopeuteen. Joustavaan nopeusrajoitusten käyttöön siirryttäisiin siellä, missä se etäohjattuna on mahdollista. Muilla moottoriteillä pysyttäisiin nykyisten nopeusrajoitusten puitteissa.
Ajonopeuksia noudatetaan paremmin, jos ne ovat autoilijoiden kannalta ”järkeenkäypiä”. Uusi nopeusrajoitusten tasavälein porrastettu asteikko 30 km/h, 50 km/h, 70 km/h, 90 km/h, 110 km/h ja 130 km/h toisi liikenteen sujuvuuteen lisää joustavuutta, joten niitä noudatettaisiin todennäköisesti nykyisiä paremmin. Tämä lisäisi omalta osaltaan myös liikenteen turvallisuutta.
Aion esittää yllämainittuja muutoksia liikennepoliittiseen selontekoon sen käsittelyn yhteydessä eduskunnassa.
Reijo Tossavainen
kansanedustaja (ps.)
liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
