MT kysyi, Virkkunen vastasi
Pitäisikö kuntaverolle asettaa katto?
Se ei oikein sovi suomalaiseen järjestelmään, jossa pyritään vahvistamaan kuntien itsehallintoa. Mutta muissa Pohjoismaissa kunnilla on tuloverokatto, ja meilläkin verokattoa ja velkajarrua käydään läpi, kun kuntalakia uudistetaan.
Aikooko hallitus nostaa kiinteistöveron ala- ja ylärajaa?
Ei, sillä sitä on hiljattain nostettu. Jos kaikki kunnat nostaisivat sen tappiin, kunnille tulisi satojen miljoonien lisätulot.
Kuinka kunnat voivat vahvistaa talouttaan?
Tavoitteena on, että kunnat voisivat kattaa oman toimintansa tulo-, kiinteistö- ja yhteisöverotuloilla, mutta se ei tule toteutumaan
kaikkien kohdalla jatkossakaan, vaan tarvitaan tasausta.
Hokkus-pokkustemppuja ei ole. On suunniteltu jäteveron tuoton ohjaamista kunnille, mutta se on 80 miljoonaa euroa eikä ratkaise miljardien tarvetta.
Tutkijoiden mukaan kuntauudistus ei tuo säästöjä.
Professorit voivat todistaa, että nykyinen rakenne on tehokas ja taloudellinen. Olisiko Helsinki tehokkaampi, jos sen jakaisi sataan kuntaan, joissa olisi 6 000 asukasta, mikä vastaa kuntien nykyistä mediaanikokoa?
Kustannukset vaihtelevat enemmän samankokoisten kuin erikokoisten kuntien välillä. Suuria ja pieniä kuntia erottavat palvelujen laajuus ja laatu, maantiede, väestörakenne, kuntien laskentatavat ja palvelujen tuotantotapa.
Kuntauudistus rikkoo perustuslakia.
Ei tämä tietenkään riko perustuslakia. Kuntien itsehallinto tarkoittaa sitä, että vaaleilla valitut henkilöt käyttävät ylintä päätösvaltaa kuntalaisten asioissa. Voi kysyä, kuinka laajaa tämä nykyisin on, kun kunnalla pitäisi olla voimavaroja tehdä muutakin kuin lakisääteisiä tehtäviä.
Perustuslaki sinänsä ei suojaa kunnan rajaa.
Voiko alueiden päätösvaltaa lisätä?
Suhtaudun avoimesti sekä kunnan sisäisiin vaalipiireihin että alueelliseen päätöksentekoon ja uusi kuntalaki tuo siihen lisää mahdollisuuksia.
Alueilla voitaisiin päättää vapaa-ajan palveluista ja esimerkiksi perusopetuksen voimavaroista, mutta valtuusto päättäisi jatkossakin palveluverkosta eli esimerkiksi päiväkotien, kyläkoulujen ja vanhainkotien olemassaolosta.
Mitä eroa on nyt lakkautettavilla sairaanhoitopiireillä ja tulevilla sote-alueilla?
Monilla alueilla alueet ovat luontevasti aika lailla vastaavat, koska joka tapauksessa tukeudutaan olemassa oleviin sairaaloihin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
