Pidä huoli brändistä, se pitää huolen sinusta
Brändien johtaminen on pitkäjänteistä työtä. Asiantuntijoiden mielestä niitä ei saa jättää mainostoimistojen kikkailun eikä vastanimitettyjen tuotepäälliköiden uudistusten temmellyskentäksi.”Jos tämä yritys hajoaisi, sinä saat kaiken muun, kunhan minä saan pitää brändin – koska se on parempi osa.”
Quaker Oatsin pääjohtaja John Stuart sanoi näin viime vuosisadan alkupuolella. Tiistaina sanoja siteerasi Pi-johtamiskoulun kesäfoorumin tähtivieras Malcolm Johnston .
Brändi on kuluttajan kokemus ja eräänlainen aura, Johnston määritteli. Suomeksi: tuotemerkki ja maine luovat tuotteelle ja palvelulle sädekehän. Se vaikuttaa ostopäätöksiin.
Brändäämisessä korostetaan tuotteen tai palvelun paremmuuksia. Kun niitä on riittävästi, muissa asioissa riittää yhtä hyvä kuin muilla.
”Ole ykkönen! Ellet ole, luo itsellesi oma sarja, jossa olet”, markkinointigurut Al Ries ja Jack Trout ovat opettaneet.
Johnston muistutti, että tyytyväiset työntekijät ovat tärkeitä brändin ja yrityksen maineen viemisessä suusta suuhun yleisölle.
Seminaarin järjesti Pi-johtamiskoulu, joka on Pellervo-instituutin uusi brändi. Instituutin omistavat MTK ja Pellervo-Seura.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

