Sateet söivät Berner-konsernin tulosta
Myöhäinen kevät, viileä kasvukausi ja sateinen korjuukausi koettelivat Viljelijän Berneriäkin.Berner-konsernin liikevaihto kasvoi hieman vuonna 2017, mutta liiketulos putosi. Berner-konserni teki liikevaihtoa 316,5 miljoonaa euroa (314,4 miljoonaa euroa vuonna 2016). Konsernin liikevoitto oli 15,8 miljoonaa euroa (16,3 miljoonaa euroa vuonna 2016).
Perheyrityksen toimitusjohtaja Antti Korpiniemi arvioi epäedullisten sääolosuhteiden vaikuttaneen etenkin suurimpaan liiketoiminta-alueeseen, Viljelijän Berneriin:
"Kevät oli myöhässä, kasvukausi viileä ja korjuukausi sateinen. Kasvinsuojeluaineiden käyttö laski, viljelijät eivät panostaneet kasvavaan satoon, kun olosuhteet eivät olleet lupaavat", Korpiniemi kertaa viime tilivuotta.
Monialayhtiö Bernerille maatalous on suurin liiketoiminta-alue, joka tuo lähes puolet konsernin liikevaihdosta. Berner ja sen Grain Sense valmistaa mittareita ja laitteita viljanlaadun analysointiin.
Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa.
Bernerin hyttyskarkotteetkaan eivät tehneet kauppaansa, kun ei ollut hyttysiä. Talouskasvu kuitenkin piristi kysyntää, ja Korpiniemi on kuitenkin suhteellisen tyytyväinen viime vuoteen.
Kylmästä kevättalvesta huolimatta tätä vuotta ei vielä ole menetetty.
"Tavoitteenamme on vahvistaa kotimaista tuotantoamme uusien innovaatioiden, tuotekehityksen ja investointien kautta", Korpiniemi arvioi vuotta 2018.
Berner-konsernin tunnettuja merkkejä ovat muun muassa XZ, LV, Herbina, kotipuutarhan hoidon GreenCare, lasinpesunesteet Korrek, Lasol, Nokian Jalkineet sekä Rajamäen tuoteperhe. Berner myös tuo maahan ja markkinoi tunnettuja brändejä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

