Kilpailu laski silmälasien hintaa parillakympillä
Silmälasiliikkeiden suosikkiasiakas on yli 45-vuotias suomalainen, sillä hänelle saadaan myytyä hintavia monitoimilaseja. Ikänäön vaivaama ostaa monitoimilasinsa puolet kalliimmalla kuin nuoret yksiteholinssinsä.
Kilpailu käänsi hinnat pieneen laskuun. Keskihinta on nyt parikymppiä edullisempi kuin toissa vuonna.
Silmälasien keskihinta oli viime vuonna 241 euroa. Monitehot maksoivat keskimäärin 349 euroa ja yksiteholasit 164 euroa.
Vertailuhintoihin sisältyvät sekä sangat että linssit.
Toimitusjohtaja Panu Tast Optisen alan keskusliitosta myöntää, että paljon silmälasit eivät halpene.
”Hinnat eivät ole nousseet enää viime vuosina”, järjestön puheenjohtaja Pekka Palmu näkee.
Palmu on eri mieltä kuin Specsaversin edustaja siitä, että laatu ja yksilöllinen palvelu maksavat moniteholinsseissä. Hän kehottaa vaatimaan aikaa oikeiden löytämiseksi.
”Tivatkaa optikoltanne eri ominaisuuksien merkitystä ja sopivuutta”, Palmu kehottaa.
Brittiläinen Specsavers-ketju tuli Suomeen viisi vuotta sitten. Suomen maajohtaja Erkki Tala sanoo mainosmiehen elkein, että halpeneminen alkoi siitä.
Tala nokittaa kilpailijoita siitä väitteestä, että laadusta pitää aina maksaa.
VTT osoittaa Talan mukaan kahdessa tutkimuksessa, ettei eri ketjujen silmälaseissa ole suuria laadun eroja. Liiketoiminta on hänestä kovan hinnoittelun taustalla.
Synsamin toimitusjohtaja Tom Gammals puolestaan väittää aikamoisia eroja löytyvän ja vetoaa ruotsalaistutkimuksiin. Ikääntyvä vaatii lisää yksilöllisiä ominaisuuksia.
Suomen optinen toimiala piti keskiviikkona ensimmäisen tiedotustilaisuutensa Helsingissä. Jatkossa tiedotetaan neljännesvuosittain. Vuosittain tiedotetaan syvennetysti.
”Haluamme lisätä alan läpinäkyvyyttä”, Tast lupaa.
Järjestöön kuuluu optisen alan keskeisiä ketjuja, niin suomalaisia kuin ulkomaisiakin. Palmu johtaa 30 vuoden kokemuksella yksityistä optikkoliikettä ketjujen ulkopuolella.
Optisen alan liikevaihto oli viime vuonna 341 miljoonaa euroa. Instru optiikka kolmine brändeineen myy siitä kolmanneksen. Se lisäsi eniten markkinaosuuttaan.
Silmäasema, Synsam ja Fenno Optiikka kuuluvat maan suurimpiin silmälasiketjuihin. Fenno mainostaa suomalaisuuttaan. Pohjoismainen Synsam haluaa leimautua kotimaiseksi.
”Huoltoasemien ja Tiimarin yksitehot ovat harvoin paras vaihtoehto käyttäjälleen.”
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
