
"Älyttömän hyviä lehtiä, joita on kehitetty jatkuvasti" – Viestilehtien toimitusjohtajana aloittava Anu Nissinen palaa takaisin median päivätöihin
Yritysvalmentajana ja hallitusammattilaisena työskennellyt Anu Nissinen on Maaseudun Tulevaisuuden pitkäaikainen lukija, jolle metsälehti Aarre ja Koneviesti ovat uudempia tuttavuuksia.
"MT on liitteineen voittava konsepti", toimitusjohtajana aloittava Anu Nissinen kehuu omia lehtiään kainostelematta. Kuva: Jarkko Sirkiä
Innostunut Viestilehtien hallituksen puheenjohtaja Juha Marttila esitteli lehtiyhtiön toimitusjohtajaksi nimitetyn Anu Nissisen lehtitalon henkilöstölle. Kuva: Jarkko SirkiäViestilehtien uudeksi toimitusjohtajaksi valittu KTM Anu Nissinen, 56, aloittaa työt Helsingin Simonkadulla helmikuun alusta. Viestilehtien brändit, arvot ja kulttuuri ovat tulleet hänelle tutuiksi neljä ja puoli vuotta jatkuneen yhtiön hallitusjäsenyyden aikana.
"Olen aktiivisesti lukenut Viestilehtien kaikkia medioita. Maaseudun Tulevaisuus on ollut pitkään luettavanani, metsälehti Aarre ja Koneviesti ovat uudempia tuttavuuksia", Anu Nissinen kertoi esittäytyessään Viestilehtien henkilöstölle torstaina.
"Ihan äärettömän kiinnostava yritys teillä – kohta opin sanomaan jo meillä – hienot lehtibrändit, joista saan jatkuvasti hyvää palautetta talon ulkopuolelta."
Nissinen on toiminut viime vuodet eri yhtiöiden hallituksissa. Hallitustyöt jatkuvat toimitusjohtajapestin alkaessa vielä ohjelmistoyhtiö Siili Solutionsissa, Suomen Messuissa ja tilitoimisto Rantalainen Groupissa.
Toimialakokemusta Nissisellä on työuran varrelta elintarviketeollisuudesta, kaapeli-tv- ja puhelinoperaattoreista ja media-alalta. Nissinen toimi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtajana vuosina 2011–2013 sekä sitä ennen kolmisen vuotta Sanoma Entertainment Oy:n toimitusjohtajana.
Kaupan alan luottamustehtävässä hän on ollut Keskon hallituksen jäsenen vuodet 2015–2018.
Viestilehtien hallituksen puheenjohtaja ja tuottajajärjestö MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kehuu Nissisen vahvoja näyttöjä useilta eri toimialoilta. Viestilehdet on media-alalla mennyt vastavirtaan, parantanut laskevillakin mediamarkkinoilla kannattavuuttaan ja pitänyt suhteellisen hyvin lehtien levikkinsä sekä kasvattanut vahvasti lukija- ja verkon kävijämääriään.
"Viestilehdet on viime vuosina panostanut eri medioidensa kehittämiseen ja liiketoimintansa digitalisoimiseen. Anun valinta toimitusjohtajaksi on vahva viesti siitä, että hallitus haluaa tehostaa toimenpiteitä strategiamme toteuttamiseksi”, perustelee Marttila.
Viestilehtien tärkeimpinä pääomina Nissinen nostaa tekijät, vahvan asiantuntemuksen ja erittäin syvän ymmärryksen lukijoiden ja asiakkaiden tarpeista: "Pitkät, yli sukupolvien ulottuvat lukija- ja asiakassuhteet kertovat sekä lukijoiden että ilmoitusasiakkaiden luottamuksesta."
Luottamus on medioille yleisestikin tärkeintä pääomaa.
Viestilehdillä lukijasuhde on kehittynyt hyvin: edessä on Marttilan sanoin haasteita, mutta myös merkittäviä mahdollisuuksia.
Postin lakko ja lehtien jakeluongelmat ovat esimerkkinä haasteista, jotka voivat toistua.
Vahvasta lukijasuhteesta kertovat toimitukseenkin lähetetyt viestit tilaajilta, jotka tarjoutuivat oma-aloitteisesti jakamaan talkoilla lehtiä lähipiiriinsä, jonka tiesivät kuuluvan tilaajien piiriin.
"Hieno osoitus lehden haluttavuudesta ja arvostuksesta. Parempaa palautetta ei voi saada!" Nissinen hämmästelee.
Viestilehdet organisoi lakon aikaisten painosten jakamista MTK-liittojen, metsänhoitoyhdistysten sekä maatalousalan kaupan yritysten kautta.
Nissinen kehuu myös jatkuvaa kehitystyötä.
"Hyvä esimerkki kuluvalta vuodelta on MT-Metsän tuominen MT:n uutena liitteenä, iso investointi. Aarre ja Koneviesti keskittyvät omaansa, ja tuovat kohderyhmilleen kiinnostavia sisältöjä."
"Pohja on ihan älyttömän hyvä – ja miten hienosti Viestilehtien mediat ovat pärjänneet tässä median turbulentissa ympäristössä", Nissinen kehuu.
MTK:n omistamassa mediatalossa on vältytty rajuilta leikkauksilta, joita jo Nissisen aikanakin esimerkiksi Sanoma Media Finlandin aikakauslehdissä toteutettiin.
Viestilehdet kasvattaa myös kuluvana vuonna sekä liikevaihtoaan että liikevoittoaan. Juha Marttilan mukaan yhtiö tavoittelee kannattavaa kasvua myös jatkossa.
Maaseudun Tulevaisuus on Suomen toiseksi luetuin sanomalehti, printti ja verkko yhteen laskien. Helsingin Sanomat on ykkönen ja miljoonalukijamäärät verkossa keräävät iltapäivälehdet ovat omassa kategoriassaan KMT-lukijatutkimuksissa.
Haastaako MT myös Hesarin ykkösasemaa sanomalehdistössä?
"Meillä on oma paikkamme sanomalehtikentässä. Uutiskilpailussa haastamme kaikkia medioita ja tuomme uusia näkökulmia koko mediakilpailuun", Nissinen vastaa.
Anu Nissinen palaa takaisin työelämään toimittuaan viime vuodet hallitusammattilaisena, yrittäjänä ja coachina.
"On iso päätös palata takaisin päivätöihin. Olen tietysti ollut kiinnostunut tehtävästä, kun tässä nyt olen. Halusin tulla.", Nissinen vastaa kysymyksen, kuinka valintaprosessi syksystä eteni.
Viestilehdet haki uutta toimitusjohtajaa elokuun lopusta lähtien, kun Tero-Pekka Hämäläinen jätti toimitusjohtajan tehtävät. Väliajan ja tammikuun loppuun saakka vt. toimitusjohtajana jatkaa Viestilehtien myyntijohtaja Petri Numminen.
Aloittaessaan toimitusjohtajana Nissinen jättää paikkansa Viestilehtien hallituksessa. Juha Marttilan mukaan Viestilehtien hallintoneuvosto esittää uutta jäsentä hallitukseen.
Viestilehdet Oy kustantaa Maaseudun Tulevaisuutta.
Lue lisää: Viestilehtien toimitusjohtajaksi valittiin Anu Nissinen
Anu Nissinen
- Anu Nissinen, 56, on syntynyt Sotkamossa ja kasvanut Oulussa. Hän kuvaa juuriaan "kuusamolais–karjalaisiksi".
- Koulutus: KTM 1988 Helsingin Kauppakorkeakoulusta.
- Työura: Cultor Oy Vaasanmylly,assistant product manager 1988–1989, Oy Sinebrychoff, markkinointipäällikkö, tuotepäällikkö 1990–2000, Helsinki Television Oy ja Welho johtaja, markkinointijohtaja 2001–2008, Sanoma Entertainment Oy: toimitusjohtajana 2008–2011, Sanoma Media Finland toimitusjohtajana 2011–2013.
- Perheeseen kuuluvat puoliso ja kaksi aikuista lasta.
- Asuu Helsingissä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

