Liikennevalvontaa ei heikennetä
Maaseudun Tulevaisuudessa 17.6. joukko pääasiassa entisiä poliiseja kertoi vastustavansa liikkuvan poliisin lakkauttamista. Liikkuvan poliisin yhdistäminen on kuitenkin sekä toiminnallisesti että taloudellisesti järkevää.
Vuoden 2014 alusta toteuttavassa poliisin hallintorakenneuudistuksessa tavoitteena on kohdentaa hallinnosta voimavaroja varsinaiseen poliisityöhön, jotta tulevina vuosina kyetään huolehtimaan niin liikennevalvonnasta, muusta valvonnasta kuin poliisin näkyvästä kenttätoiminnasta, rikostorjunnasta ja hälytystehtävistä.
Poliisin palvelutason ylläpitäminen vanhoilla rakenteilla ja alimitoitetuilla resursseilla olisi johtanut vuoteen 2016 mennessä noin 70 miljoonan euron alijäämään, ellei hallintorakenneuudistusta olisi ryhdytty tekemään. Se olisi merkinnyt lähes tuhannen henkilötyövuoden vähenemistä poliisitoimesta. Tämä olisi varmuudella heikentänyt liikennevalvonnan tasoa.
Liikennevalvonnan yhdistäminen paikallispoliisiin on järkevää, sillä jo nyt paikallispoliisi tekee 55 prosenttia liikennevalvontatyöstä. Suomessa on tällä hetkellä kaksi lähes samankaltaista ja -vahvuista pääsääntöisesti samaa työtä tekevää ja samoille paikkakunnille sijoittunutta liikennevalvontaorganisaatiota, joilla on erillinen johto, suunnittelutoiminnot, hallintopalvelut, toimitilat ja muun muassa ajoneuvokalusto.
Liikkuvan poliisin tehtävien ja henkilöstön sijoittuminen paikallispoliisin yhteyteen mahdollistaa päällekkäisten rakenteiden purkamisen johto-, hallinto- ja tukitoiminnoista. Liikennevalvonnan uudelleenorganisoinnin myötä hallintotehtävistä vähennetään 35 henkilötyövuotta ja päällystötason tehtävistä 20.
Kahden toimijan malli on sekä toiminnallisesti että taloudellisesti huono vaihtoehto. Purkamalla päällekkäisyydet on mahdollista saavuttaa yli kuuden miljoonan euron kustannussäästöt. Jos tätä raskasta hallintoa itsepintaisesti olisi ylläpidetty, liikennevalvontatehtäviin osoitettujen poliisimiesten määrää olisi pitänyt vähentää.
Mikään hallintorakenne itsessään ei turvaa liikennevalvontaan suunnattua poliisien määrää, vaan siihen tarvitaan vahvaa poliittista ohjausta ja sitoutumista, josta nyt on tehty sitovat päätökset. Erityisesti liikennevalvontaan ja raskaan liikenteen valvontaan käytettyä henkilötyövuosimäärää seurataan tarkasti. Eduskunta ohjaa tavoitteiden toteutumista vuosittain valtion talousarviokäsittelyn yhteydessä.
Nyt tehtyjen päätösten mukaan hallintotehtävät vähenevät, jotta liikennettä teiden varsilla valvovien poliisien määrä pystytään turvaamaan.
Päivi Räsänen
sisäasiainministeri (kd.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
