Yritykset markkinoivat neuvoloissa lastenruokia, lääkkeitä, vakuutuksia ja ravintolisiä – Mainonnan eettinen neuvosto antoi Valiolle vapauttavan lausunnon
Mainonnan eettisen neuvoston lausunnon mukaan Valion tarjoama neuvolakortin kotelo ei ole hyvän tavan vastainen ja on suunnattu aikuisille.
Mainonnan eettinen neuvosto otti kantaa Valion tarjoamaan koteloon, jossa voi säilyttää neuvolakorttia. Kuva: Suvi JylhänlehtoValio on saanut vapauttavan lausunnon Mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Yksityishenkilö oli kannellut Valion markkinoinnista neuvoloissa. Hänen mielestään Valion tarjoama neuvolakorttikotelo on hyvän tavan vastainen, koska sillä vaikutetaan pienten lasten vanhempiin herkässä elämänvaiheessa.
Valio tarjoaa lasten vanhemmille maksutonta neuvolakortin koteloa, jossa markkinoidaan Onni-tuotemerkin lapsille tarkoitettuja puuroja ja vellejä.
Kotelossa on leppäkertun ja jäniksen piirroskuvat sekä useita tekstejä: "Valio", "Onni tulee läheltä", "valio.fi/onni" ja "facebook.com/ValioOnni".
Valio mainitsee vastauksessaan, että vanhemmilla on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta ja käyttämästä neuvolakorttikoteloa.
"Markkinointi ei kohdistu lapsiin, sillä lapset eivät ole neuvolakortin käyttäjiä. Lasten vanhempien ei voida katsoa olevan myöskään muulla tavoin kohderyhmänä erityistä suojelua edellyttävässä asemassa", Valio jatkaa.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa lausunnossaan, ettei markkinointi neuvolakorttikotelossa ole sellaisenaan hyvän tavan vastaista.
"Kysymyksessä olevan materiaalin ei voida esitystapansa perusteella katsoa olevan hyvän tavan vastaista. Lisäksi markkinointimateriaali on suunnattu aikuisille, joiden ei voida katsoa olevan erityistä suojelua edellyttävässä asemassa."
Valion lisäksi monet muutkin yritykset hyödyntävät neuvolakortin koteloita markkinointikanavana. Pikainen tiedustelu MT:n toimituksessa toi esiin, että koteloissa esiintyy tai on esiintynyt aiemmin muun muassa Arlan, Danoneen kuuluvan Nutrician, ravintolisäyritys Vermanin, lääkeyritys Rochen ja vakuutusyhtiöiden Pohjolan ja Ifin sekä Säästöpankin mainontaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
