Maakunnan makea brändi
Valosen hunajasta on tullut maakunnan kuluttajien suosikkituote. Tämä hunaja on todellista lähiruokaa, sillä se ei kierrä kauppoihin pääkaupunkiseudun tukkujen kautta.
Yrittäjäpariskunta Kari Valonen ja Kathryn Keister vastaa itse kuljetuksista.
90-luvun alussa he tekivät paljon töitä tuotteensa tunnettuuden eteen. Käyttöön otettiin oma pakkaus siihen aikaan, kun valtaosa hunajasta myytiin perinteisissä Kuningatar-purkeissa.
”Alkuun oltiin maistattamassa hunajaa kaupoissa ja markkinoilla. Jonkin verran Kathryn on tehnyt sitä viime vuosinakin”, Kari Valonen kertoo.
Päätuote on hienokiteinen pehmeä hunaja. Kun kyse on terveellisestä luonnontuotteesta, kuluttajat ovat Valosen mukaan tavallista kiinnostuneempia siitä, missä se on tuotettu.
Lähihunajan tuottajilta kysellään helposti muutakin, esimerkiksi syitä hunajan värin vaihteluun.
Laadun takeena purkissa on Joutsenlippu. Se edellyttää hunajalta laatuarvoja, jotka ovat EU:n direktiiviä tiukemmat.
Tuontihunajakin voi olla laadukasta, mutta maku on erilainen.
”Ne maut, joihin on totuttu lapsena ja nuorena, tuntuvat parhailta vielä aikuisenakin.”
Vajaa puolet viljatilan liikevaihdosta kertyy hunajasta. Lisäksi tilalla harjoitetaan metsätaloutta.
TARJA HALLA
Ne maut,
joihin on
totuttu lapsena ja nuorena, tuntuvat parhailta vielä
aikuisenakin.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
