Pirkanmaalla rajoitetaan rakentamista maaseudulle
Viitaten käytyyn keskusteluun/Kaunisto/Myllymäki/Satonen otan esimerkin Pirkanmaalta jossa seudullinen päätöksenteko ja ohjaus etenee – ihan käytännön tasolla. Lienee selvää että nyt haetaan esimerkkejä ja käytäntöjä, joita voitaisiin laajentaa koskemaan myös muita alueita.
Tampereen keskusseudun Seutuhallitus: Seudulliset periaatteet yhdyskuntarakenteen hajautumisen ehkäisemiseksi/ehdotus 30.3.2012.
Mal-aiesopimuksen mukaan ”Kunnat hyväksyvät haja-asutuksen ohjauksen seudulliset periaatteet. Haja-asutusalueelle suuntautuvaa pientalorakentamista vähennetään asteittain kussakin kunnassa. Sopijapuolet pyrkivät suunnittelutarveratkaisujen kriteereitä selkeyttämällä vaikuttamaan siihen, että kunnilla on välineitä tämän tavoitteen toteuttamiseen.”
Edellä olevassa kappaleessa määritellään seudullisen ohjauksen periaatteet, mihin ohjaus suunnataan ja myös keinot miten se tehdään.
Tätä ei juurikaan voi selkeämmin sanoa.
Mitään varsinaista juridista pohjaa ei toiminnalle kuitenkaan ole. Kaikki pohjautuu vahvaan kunnalliseen kaavamonopoliin ja näillä toimilla laajentuviin käytännön toimiin koko keskusseudulle.
Perusteet keskittämiselle/päätöksenteolle ovat hataria. Mikään tutkimustieto ei tue sitä että hajarakentaminen olisi erityisesti niin sanotuilla ongelmakohdealueilla lisääntynyt, että siitä yleensä olisi erityistä haittaa tai että se erityisesti aiheuttaa ympäristöhaittaa tai lisäkustannuksia kunnille. Ei ole myöskään osoitettavissa että hajarakentamisella olisi maan hintaa kohottava vaikutus.
Olen hyvin tietoinen siitä että ohjaamistoiminnalla on myös positiivisia vaikutuksia ja siksi toivon että asia nähtäisiin kehittämistoimena eikä suinkaan yksiselitteisenä ehkäisytoimena.
Tällöin yrittäisin yhteen sovittaa kunnallista/seudullista tasa-arvoa asumisen, elinkeinon harjoittamisen ja rakentamisen kohdalla. Jokaisella alueella on oma tapansa toimia, asua ja rakentaa.
Miksi tätä pitää ”tasapäistää” alueellisesti kun lähiohjaus on jo olemassa? Mitä erityistä kokonaishyötyä tästä karttuu?
Ymmärrän kunnan kaavoitustoimen, teknisen toimen jne. näkökulman, mutta sitä en ymmärrä, miten se voisi olla ristiriidassa asukkaiden näkemyksen kanssa.
Todelliseen – alueelliseenkin – ohjaukseen erilaisin sopimuksin on tarvetta, mutta silloin pitää perusteiden olla todella vahvoja ja kattavia.
Markku Vuorensola
Lempäälä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
