Älyratkaisuista toivotaanapua niukkeneviin tierahoihin
Suomen tieyhdistyksen kongressissa keskityttiin pääteiden ja asutustaajamien liikkumistarpeisiin ja väylien kehittämiseen. Haja-asutus ja yksityistiet sivuutettiin. Kimmo Haimi Kuva: Viestilehtien arkistoTURKU (MT)
Tienpito muuttuu entistä älykkäämmäksi, jos Suomen tienyhdistyksen kaksipäiväisen kongressin seminaarit kertovat tulevasta kehityksestä.
Yli 800 tienpidon ammattilaista kokoontui keskiviikkona ja torstaina Turun messukeskukseen Väylät ja liikenne 2012 -tapahtumaan. Toimitusjohtaja Jaakko Rahja Tieyhdistyksestä oli ilahtunut osanotosta ja erityisesti esitelmöitsijöiden aktiivisuudesta.
Kongressiin oli ehdolla kolmesataa esitelmää, joista vain kolmannes mahtui mukaan, Rahja sanoo. Päivien aikana puhuttiin paljon pääteiden ja asutuskeskusten älykkäistä liikenneratkaisuista ja keinoista hoitaa liikkuminen nykyistä fiksummin.
Kansliapäällikkö Harri Pursiainen liikenne- ja viestintäministeriöstä kävi läpi hallituksen tuoretta liikennepoliittista selontekoa. Hän arvelee selonteon muuttavan ajattelutapoja, sillä väylien ja teiden sijasta siinä korostetaan tien käyttäjän tarpeita.
Uutta on sekin, että samaan pakettiin on kietaistu useiden ministeriöiden näkemyksiä. Liikennepolitiikka on yhteiskuntapolitiikkaa.
Oivalluksista Pursiainen mainitsi terveyspalvelujen tarjoamisen tyhjenevällä maaseudulla, missä nykyisentasoisten terveyspalvelujen ylläpitäminen voi käydä ylivoimaiseksi.
Terveysneuvonta ja yksinkertaiset toimenpiteet, kuten verenpaineen mittaaminen, voidaan hoitaa laajakaistaisilla etäyhteyksillä.
Pursiainen harmitteli sitä, että pyöräilyn ja kävelyn suosio on laskenut. Se lyö korville kaikkia liikennepoliittisia tavoitteita, jotka lähtevät siihen, että pyöräily ja kävely lisääntyvät kaikissa liikkujaryhmissä maalla ja kaupungeissa.
Tienpitoon ei ole luvassa lisää rahaa, jolloin niukkoja rahoja pitää käyttää tarkasti. Pertti Virtala Destiasta kertoi pulssimittarista, joka auttaa löytämään teiden korjauskohteet.
Tien pinnan epätasaisuuksia mitataan kymmenen sentin välein. Niiden avulla voidaan arvioida erilaisten ajoneuvojen kuten täysperävaunujen käyttäytymistä ja löytää kiireellistä korjausta tarvitsevat tien kohdan nykyistä tarkemmin ja aiemmin, Virtala sanoo.
Tietoa on kerätty jo niin paljon, että laskelmat voidaan tehdä kaikille teille, Virtala sanoo.
Konferenssin avannut tieyhdistyksen puheenjohtaja Juha Marttila MTK:sta toivoi, että velkaantuva Suomi pystyy pitämään väylistään huolta.
Päättäjiltä vaaditaan samaa kaukokatseisuutta kuin rautateiden rakentajilla oli taannoin. Ensimmäinen rautatie valmistui 150 vuotta sitten ristiriitaisissa tunnelmissa. Suomessa tarvitaan sellaiset liikenneolot, että koko kansantalous voi toimia kilpailukykyisesti, Marttila totesi.
Hän pitää liikennepoliittisen selonteon puutteena sitä, että luonnonvara-ala on jäänyt kovin vähälle huomiolle. Sama koskee kasvavaa kaivosteollisuutta.
VEIKKO NIITTYMAA
Pyöräilyn ja kävelyn suosio on laskenut.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
