Alueiden määrällä on merkitystä
Jukka Koivula: Hallitus oli viikonloppuna hajota soteen.Sote-uudistuksen tekeminen ei todellakaan ole helppo urakka. Edellinen hallitus epäonnistui siinä surkeasti.
Mutta miksi ihmeessä keskusta ja kokoomus haaskasivat asiaan valtavasti aikaa, energiaa ja keskinäistä luottamuspääomaa sekä ryvettivät itsensä koko Suomen kansan edessä?
Siksi, että numeroilla on merkitystä.
Se, joka väittää, ettei sote- ja itsehallintoalueiden määrällä ole väliä, ei tiedä mistä puhuu.
Kymmenien vai satojen kilometrien matka?
Kesken hallituskriisin julkisuuteen vuodettu sosiaali- ja terveysministeriön salainen asiantuntijaraportti suositteli Suomeen kahtatoista sote- aluetta.
Raportin lähtökohta on ymmärrettävä: palvelut on Suomessa kyettävä jatkossa tuottamaan tehokkaammin ja pienemmin kustannuksin. Rahan toimiessa konsulttina kyseinen malli on perusteltu.
Kun asiaa tarkastelee kauempana kasvukeskuksista asuvan näkökulmasta, alkaa alueiden suurempi lukumäärä kuitenkin kuulostaa kohtuullisemmalta.
Sote-uudistuksessa keskeistä on, että perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito yhdistetään. Edellä mainittuja palveluita tarvitsevat eniten vanhat ja sairaat ihmiset.
Uudistuksessa palvelut joka tapauksessa keskittyvät ja säästöjä kertyy.
Suomessa on tulevaisuudessa 15 sote-aluetta kahdentoista tai yhdeksän sijaan. Tämä ratkaisi monen maaseudulla asuvan kannalta sen, että vaativan tason palveluiden perässä kuljetaan jatkossa kymmeniä eikä satoja kilometrejä.
Potilasturvallisuus vaarantuu, kun sairaita ihmisiä liikutellaan kohtuuttoman pitkiä matkoja.
Maaseudun ihmiselle on tärkeää, että tarvittavaa hoivaa saa tosipaikan tullen edes oman maakunnan keskuskaupungista.
Maakuntahallinto – keskustan suurvoitto
Hallituksen harjoitus oli poikkeuksellinen, sillä soteen kytkettiin laajamittainen aluehallintouudistus.
Vaikka hallitus kävi hajoamisen partaalla, on lopputuloksena syntynyt 18 itsehallintoalueen malli historiallinen voitto keskustalle.
Vahvojen maakuntien Suomi on ollut puolueen ikiaikainen tavoite. Monista asioista voidaan päättää jatkossa maakunnissa keskushallinnon sijaan.
Tässä kohtaa valtapolitiikka astui peliin, sillä keskusta on laskenut vahvojen maakuntien palvelevan myös omaa valta- asemaansa.
Kokoomuksessa vastaavasti ajatellaan, että keskitetty harvan alueen malli olisi edistänyt kaupunkiporvareiden poliittista tulevaisuutta.
Niin keskustan, kokoomuksen kuin poliittisten kommentaattoreidenkin olisi terveellistä muistaa, että Suomessa eletään demokratiassa.
Olipa hallinnollisia alueita miten paljon tahansa, on ihmisillä täysi vapaus äänestää itse valitsemaansa puoluetta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

