Kuntalehti: Kaupunkilaisten kulutus on kaupunkien suurin ilmasto-ongelma – lähimatkailu toisi merkittävät päästösäästöt
Helsinkiläisten kulutukseen perustuva hiilijälki on yli kaksinkertainen verrattuna suoriin päästöihin. Lahti alkaa kokeilla asukkaiden henkilökohtaista päästökauppaa ensimmäisenä maailmassa.
Kaupunkien suurin ilmasto-ongelma on kaupunkilaisten kulutus. Kuva on Tampereen kauppahallista. Kuva: Lari LievonenHiilineutraaleista kaupungeista ollaan Suomessa vielä kaukana, sanoo Demos Helsinki -ajatushautomon kaupunkitutkija, Kaisa Schmidt-Thomé Kuntalehden jutussa keskiviikkona.
Kaupunkien suurin ilmasto-ongelma on kaupunkilaisten kulutus. Helsinkiläisten hiilijalanjälki ei koostu pelkästään suorista Helsingissä syntyvistä päästöistä, vaan myös muusta kulutuksesta: muualla tuotetusta ruuasta, kulutustavaroista ja matkustamisesta.
Helsinkiläisten kulutukseen perustuva hiilijälki on kaupungin toimenpideohjelman mukaan yli kaksinkertainen verrattuna suoriin päästöihin.
Schmidt-Thomén mukaan ekologisimmin elävät kaupungissa asuvat pienituloiset, joilla on pieni asunto, ei yksityisautoa tai varaa reissata ulkomaille. Kaukomatkailu on kaupunkilaisten suurin ilmastosynti.
"Siirtymällä lähimatkailuun kaukomatkailun sijaan, tulisi hyvin merkittäviä päästösäästöjä."
Lahti alkaa Kuntalehden mukaan kokeilla ensimmäisenä maailmassa asukkaiden henkilökohtaista päästökauppaa.
Kaupunki kehittää parhaillaan asukkaiden liikkumista ja liikkumisen päästöjä mittaavaa Kulkukauppa-sovellusta.
Valmistuttuaan sovellus osaa laskea käyttäjälle henkilökohtaisen päästöbudjetin, seurata tämän liikkumista, tunnistaa eri liikennevälineet ja laskea niiden synnyttämät päästöt.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
