Yksityistiellekin vaaditaan virallinen liikennemerkki
Yksityistielläkin liikennemerkkienon oltava tieliikenneasetuksen ja liikenneviraston ohjeiden mukaisia.Tynnyrinkanteen maalattu kyltti ei ole sääntöjen mukainen. Sami Karppinen Kuva: Viestilehtien arkistoYksityistielle asetettava liikennemerkki tai puomi vaatii kunnan suostumuksen.
Suomen tieyhdistyksen ammattilehden Tie & Liikenne numerossa 7/2013 Liikenneviraston infra- ja ympäristöosaston liikenteenohjausasiantuntija Tuomas Österman antaa ohjeita, miten tiekunta voi tienpitäjänä asettaa liikennemerkkejä.
Pysyvään liikennemerkkiin tarvitaan aina kunnan suostumus. Väliaikaiseen suostumusta ei tarvita.
Väliaikaiseksi merkiksi Österman luokittelee esimerkiksi tiellä tehtävästä työstä varoittamisen. Mahdollisista käyttörajoituksista on kuitenkin hyvä ilmoittaa kunnan viranomaisille, tilanteesta riippuen myös palo- ja pelastustoimelle.
”Jos yksityistie saa kunnan tai valtion avustusta, sillä ei voi avustuksen saantiaikana kieltää muuta liikennettä. Muutoin yksityistien tienpitäjä voi kieltää läpiajon tai tiellä ajon liikennemerkillä”, Österman muistuttaa.
Yksityistien liikennemerkin Österman neuvoo sijoittamaan ojan vastaluiskaan tai ojan taakse vähintään puoli metriä, mutta enintään 3,5 metriä ajoradan reunasta.
Hyvä korkeus tien pinnasta on 2–2,5 metriä.
Tämän vuoden heinäkuun alusta lähtien liikennemerkkien on täytettävä eurooppalaiseen EN-standardiin perustuva CE-merkintä. Omatekoiset merkit eivät kelpaa.
Yksityistielläkin käytettävien liikennemerkkien on oltava tieliikenneasetuksen ja Liikenneviraston ohjeiden mukaisia.
Suomen yksityisteiden varsilla on mittava kirjo erilaisia merkkejä.
Osa on luvallisia ja laillisia, osa luvattomia ja laittomia.
”Ajo sallittu omalla vastuulla -lisäkilpi on muistutus ja tavallaan turha”, Suomen tieyhdistyksen yksityistiejaoston toimialapäällikkö Elina Kasteenpohja sanoo. Lisäkilpi kertoo vain sen, ettei tien kunto välttämättä ole yhtä hyvä kuin kunnan tai valtion tien kunto.
Vastuukysymykset ovat Kasteenpohjan mielestä hankalia. Useimmiten vakuutusyhtiöt tekevät vahinkotapauksissa ”nahkapäätöksen”.
Ajo sallittu vain tienomistajan luvalla -lisäkilpi vaatisi Kasteenpohjan mielestä tiedon, mistä luvan voi hankkia.
Virallisen kelirikkomerkin tiekunta voi laittaa tarpeen mukaan väliaikaiseksi. Jos samalla tiellä samassa paikassa on kelirikkomerkki vuodesta toiseen, voidaan ryhtyä kyselemään, onko tie ympäri vuoden liikennöitävässä kunnossa.
Yksityistien sulkemiseen puomilla tai muulla vastaavalla esteellä tarvitaan tiekunnan lupa. Jos tiekuntaa ei ole perustettu, pitää saada lupa kaikilta tieosakkailta. Lisäksi tarvitaan kunnan lupa.
”Maanomistaja saa laittaa puomin omalle tielleen ilman lupaa”, Kasteenpohja sanoo. Esimerkiksi mökkitien liittymässä oleva puomi ei saa haitata muuta liikennettä.
Kasteenpohjan mukaan yhä enemmän kyselyjä tulee mönkijäajeluista. Yksityisteilläkin käytettävien mönkijöiden pitää olla tieliikenteeseen hyväksyttyjä laitteita.
Tieliikennelainsäädäntö on voimassa myös yksityisteillä, Kasteenpohja muistuttaa.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
