”Halpuuttaminen tuhoaa brändit”
Ruuan hinta oli ykkösaihe MTK-Etelä-Savon syyskokouksessa keskiviikkona Mikkelissä. Kokoukseen oli kutsuttu mukaan Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen, joten terveiset menivät suoraan kaupan tietoon.
MTK-Etelä-Savon puheenjohtaja Juha Paajanen ihmetteli avauspuheessaan, kuinka kauppa toivoo tuottajilta brändituotteita, mutta samaan aikaan itse romuttaa valmiita brändejä halpuutuksella.
Paajanen myös laski, että Suomen ruokamarkkinoilla pyörii kokonaisuudessaan 13 miljardia euroa.
”Tuoton jakaantumisen kohtuullisuutta voi jokainen arvioida, kun kaupan pääoman tuotto ruokakaupassa on noin 30 prosenttia, jalostavan teollisuuden 3–5 prosenttia ja alkutuottajan tuotto menee negatiiviseksi.”
”Halpuuttaminen tuntuu halventamiselta tuottajan näkökulmasta”, sanoi Jukka Nousiainen Kerimäeltä.
Hinnan laskujen takia naudanlihalla tulos on tänä vuonna sama kuin vuonna 2006, vaikka tuotantomäärä on kolminkertaistunut 10 vuodessa.
”Tuotannon kasvattaminen ei ole parantanut kannattavuutta”, Nousiainen sanoi.
”Kotitalouksien käyttämän rahamäärän osuus ruokaan on jatkuvasti pienentynyt. Tämä kertoo siitä, että ruoka ei ole kuluttajille kallista”, Kirsti Laamanen Punkaharjulta totesi.
Laamanen totesi kaupan kilpailuttavan teollisuutta ankarasti, minkä takia teollisuuden kyky maksaa tuottajalle heikkenee.
”Kaupan hyllytilasta taistelevat tiukoilla kansallisilla kriteereillä tuotetut kotimaiset brändituotteet yhdessä tuontituotteiden kanssa, joiden tuotantovaatimukset ovat alhaisemmat”, muistutti Anne Nykänen Mikkelistä.
”Termi valmistettu Suomessa ei kerro raaka-aineesta mitään. Tulisi olla selvästi näkyvillä raaka-aineen alkuperä, jotta kuluttaja helposti tietää, mistä tuote on oikeasti peräisin”, Mervi Kervinen Heinävedeltä sanoi.
”Missä vaiheessa Suomessa on ryhdytty kasvattamaan kotimaista riisiä, kun S-ryhmällä on kotimaista riisipuuroa myynnissä? Onkohan puurossa kotimaista maitoa?” Taneli Pajunen Mikkelistä kysyi.
”Kotimainen riisipuuro täyttää kriteerit Hyvää Suomesta -merkin kanssa. Riisin osuus on vain 14 prosenttia, joten tilanne on hieman erikoinen”, Hämäläinen vastasi.
Jouko Makkonen Savonrannalta kysyi miksi osuuskaupalla eivät ole samat hinnat maalla ja kaupungissa, kuten Lidlillä?
Hämäläinen vastasi, että Lidlillä on vain yksi myymälätyyppi, jolloin hinnat ovat samat. S-ryhmällä on erikokoisia myymälöitä.
Etelä-Savon kokous päätti MTK-liittojen syksyn kokouskierroksen.
Tuure Kiviranta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
