Kännykkä kertoo kalan matkanpyydyksestä kaupan tiskiin
Järvikalan kulkua pyydyksestä kuluttajalle voi pian seurata kännykällä netin kautta lähes reaaliajassa.
Mikkelin ammattikorkeakoulussa on kehitetty sähköinen seurantajärjestelmä, jonka avulla toimitusketju saadaan läpinäkyväksi. Tavoitteena on lisätä järvikalan saatavuutta kuluttajille.
Kesäkuussa seurattiin toimitusketjun vaihetta kalastajalta jalostajalle. Nyt sitä on laajennettu kalanjalostajalta kauppaan ja ravintolaan asti. Samalla selvitetään millaisen vastaanoton järjestelmä kuluttajilta saa.
Seurantajärjestelmän käyttöön tarvitaan matkapuhelin, lämpötilaa mittaava tunnistekortti, nettipalvelimella oleva ohjelmisto ja tietokanta.
Käytännössä kalastaja kirjaa puhelimeen tiedon kalasaaliista, sen koosta ja vesistöstä.
Samalla kalastaja käynnistää tunnistekortin lämpötilamittauksen ja asettaa kortin kalalaatikkoon. Kun kalanjalostaja vastaanottaa kalalähetyksen, hän kuittaa matkapuhelimella sen tiedot.
Kalaerän lähtiessä eteenpäin kirjataan tiedot ja käynnistetään lämpötilamittaus. Näin toimitaan kaikissa ketjun vaiheissa.
”Tietoja voidaan näyttää kaupan kalatiskillä monitorista tai kuluttaja voi kaupassa omalla älypuhelimellaan tarkistaa millainen kalan matkareitti pysähdyksineen on ollut”, kuvaa projektipäällikkö Teija Rautiainen kuluttajahyötyä.
Merikalan käsittelyyn liittyvä lainsäädäntö edellyttää koko tuotanto- ja jakeluketjun jäljitettävyyttä kalastajalta kauppaan tai ravintolaan. Järvikalasta riittää, että tiedetään keneltä kala on hankittu ja kenelle myyty.
Kalanjalostajille seurantajärjestelmä voi toimia kilpailutekijänä ja toiminnan laadun takeena.
STT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
