Ripeä pärjäsi Lempäälänkonehuutokaupassa
Volvon keskikokoinen kaivuri vuodelta 2004 myytiin 37 000 eurolla. Uusi omistaja nosti numerolappunsa ylös, kun kauppa oli selvä. Veikko Niittymaa Kuva: Viestilehtien arkistoLEMPÄÄLÄ (MT)
Kanadalainen Ritchie Bros järjesti keskiviikkona Suomen ensimmäisen raskaan kaluston konehuutokaupan Lempäälässä. Myynnissä oli 320 konetta järkälemäisistä murskauslinjoista venäläiseen helikopteriin.
Erikoinen tapahtuma veti huutokauppakentän tupaten täyteen väkeä, vaikka kauppaa käytiin englanniksi. Järjestäjien luoma kauppatapa on kuitenkin niin yksinkertainen, että ummikkokin pärjää.
Kauppatahti on hengästyttävä. Keskimäärin yhtä konetta myydään alle minuutti, mutta Lempäälässä aikaa käytettiin tätä enemmän.
Väkeä pitää totuttaa kauppatapaan, toteaa Euroopan myyntijohtaja Jeroen Rijk Ritchie Brosilta Hollannista.
Rijk seurasi tyytyväisenä kaupankäyntiä, kun kauppaa oli tehty pari tuntia ja liki kolmannes koneista oli myyty.
Hinnat ovat muiden huutokauppojen tasoa. Yhtiö saa palkkionsa prosentteina kauppahinnasta. Komissio on keskimäärin 15 prosenttia. ”Jos tuot 20 konetta myyntiin, palkkio on luonnollisesti erilainen.”
Lempäälän huutokauppaan otettiin 320 konetta. Enempää ei haluttu ottaa, jotta koneille riittää ostajia. Kaikki koneet myydään eikä pohjahintaa ole. Omaa konetta ei saa huutaa.
Kansainvälisyys paistaa muustakin kuin kielestä. Huutoja voi tehdä reaaliajassa netin kautta. Korkeimman tarjouksen tekijä näkyy videotaululla: Libanon, Romania, Latvia, Puola, Saksa, Kanada, Ruotsi, Suomi.
Rijkin mukaan tavallisesti 60 prosenttia koneista myydään netin kautta, mutta Lempäälässä paikalle tulleet ostajat veivät useimmat kaupat.
Urakoitsija Juha Lumiaho Vihannista tuli katsomaan murskauslinjaa. Tarjolla oli nelisenkymmentä vaihtoehtoa. Aamun hintataso oli hänen mielestään ostajan kannalta kohdallaan, osa koneista meni markkinahintaan, osa alle.
Volvo Track Centerin vaihtoautopäällikkö Mikko Nevala ja vaihtoautokoordinaattori Tuomas Tilander odottelivat ulkona. Myyntiin laitettiin koemielessä muutama uudehko, mutta paljon ajettu kuorma-auto, jotka saattavat kiinnostaa etenkin itäisen Euroopan ostajia.
Hektistä touhua, Nevala luonnehti kaupankäyntiä.
”Enimmäkseen olen katsomassa, vaikka eihän sitä ikinä tiedä”, toteaa toimitusjohtaja Jouko Heinonmäki JKL-konemarkkinoinnista. Heinonmäki on tuonut Suomeen kolmisenkymmentä huutokaupoista ostettua konetta, joten kauppatapa on tuttu.
”Uudehkoa ja kiinnostavaa kalustoa on tarjolla aika vähän. Hintatasokin on eurooppalaista tasoa.”
Heinonmäki arvelee, että käytetyn kaluston kauppa siirtyy vähin erin huutokauppoihin. Se on selkeää ostajalle ja myyjälle. Laaturiski jää ostajalle.
Käytettyjen koneiden kysyntä on vilkastunut ja vähän käytetty kalusto tekee kauppansa. Vähän käytettyjen hinnat alkoivat nousta Yhdysvalloissa vajaa vuosi sitten ja merkkejä elpymisestä on myös Euroopassa, Rijk arvioi.
Huutokauppahinnat seuraavat herkästi talouden käänteitä. Kun nousu alkaa, yrittäjät eivät Rijkin mukaan halua investoida uusiin koneisiin, jos uudehkon käytetyn saa puoleen hintaan. Lisäksi uutta konetta voi joutua odottamaan pitkään.
Rekisteröityneitä ostajia oli Lempäälässä yli 500, joista puolet oli paikalla ja saman verran teki kauppaa netissä. Uusia kasvoja on paljon, Rijk toteaa.
Huutokauppa on Ritchielle ensimmäinen Pohjoismaissa. Suomeen tultiin, koska urakoitsijat ovat tottuneet tekemään nopeita päätöksiä, toteaa pohjoismaiden myyntipäällikkö Jorma Karjalainen Ritchie Brosilta.
Rahtikulutkin vaikuttavat. Kuljetustaksat ovat nousseet vuodessa yli kolmanneksen, kymmenesosaan koneen hinnasta.
Ritchien Euroopan keskus on Rotterdamin lähellä Hollanissa, missä kaupattiin torstaina ja perjantaina yli 3 000 konetta.
Koska on seuraava huutokauppa Suomessa? Ehkä muutaman vuoden päästä, Rijk toteaa.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
