Omistajan etu jätettiin rannalle
Valtio on monessa mukana, vähän kuin Hankkija ennen vanhaan. Viikon ajan keskiössä on ollut valtion omistajapolitiikka – erityisesti se, miten valtion kuuluu omistamissaan yrityksissä toimia.
Yrityksissä toimivan johdon päätehtävä on huolehtia omistajan eduista. Jos omistajia on useita, kukin pyrkii tuomaan strategiaan omalta kannaltaan tärkeimmät tavoitteet.
Valtiolla ei ole perusteita poiketa tästä kaavasta. Siksi valtioneuvostolla on erillinen omistajaohjausyksikkö ja vastuuministeri huolehtimassa valtion omistajaeduista.
Heidi Hautalalle (vihr.) tuli perjantaina lähtö hallituksesta. Kehitysministerin tehtävät hoituivat, mutta omistajaohjaus paljastui katastrofiksi.
Hautalan uskottavuus kaatui heikkoon kriisiviestintään. Selittelyjen, puolitotuuksien ja unohdusten mitta tuli täyteen. Hautalalla itsellään sitä olisi ehkä vielä riittänyt, mutta pääministeri Jyrki Kataisella (kok.) mitta läikkyi lopulta yli.
Hautala ohjasi vahvasti valtion kokonaan omistamaa Arctia Shipping jäänmurtajavarustamoa. Hän kiisti asian aluksi – aivan turhaan, sillä ohjausta omistajalta suorastaan vaaditaan.
Ongelma oli se, ettei Hautala ministerinä valvonut varustamossa omistajan, vaan oman aatemaailmansa etua. Tämän hän teki omistajalta salaa.
Arktinen osaaminen on nostettu yhdeksi Suomen hiipuvan talouden uusista toivoista. Toivoa onkin, sillä jo nyt jäitä maailman merillä murtavat suomalaiset alukset.
Arktisten alueiden valloitus on käynnissä. Oikein tai ei, Suomen talous hyötyy siitä. Myös viime hallitukset ovat linjanneet, että mukana ollaan.
Osana mukanaoloa valtio-omistaja on patistanut murtajayhtiötään kesätöihin Jäämerelle. Viime vuonna tämä niin kutsuttu offshore-toiminta tuotti yhtiölle voittoa vajaat 40 miljoonaa euroa.
Heidi Hautala ei halunnut, että valtionyhtiön jäänmurtajat avustavat öljynporausta arktisilla alueilla. Hautalan tavoite oli sama kuin Greenpeacella mutta eri kuin valtio-omistajalla.
Hengenheimolaisilleen Hautalasta tuli sankari. Muut kokevat itsensä enemmän tai vähemmän petetyiksi.
Greenpeacen tavoitteet omikseen tunnusti myös liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.). Hän haluaa pitää seuraavan tilatun jäänmurtajan kotivesillä ja liikenneviraston hallinnassa. Oma yhtiö Arctia Shipping ei sillä edistä bisneksiään.
Mitä tästä ajattelee veronmaksaja? Mitä ajatellaan suomalaisilla telakoilla? Hyvässä uskossa ne kehittävät jäänmurron lisäksi alusten öljyntorjuntavalmiuksia. Onko Kyllöselläkään edellytyksiä jatkaa ministerinä?
Vihreät kokivat viime eduskuntavaleissa suuren tappion, mutta puolue oli pakko ostaa mukaan hallitukseen. Hintana se sai ennätysvallan ja oikeuden näyttää hallituksesta poikkeavaa väriä kadonneille äänestäjilleen.
Valtaa vihreät ovat myös käyttäneet. Puolue ei ole epäröinyt torpata hallituksen hankkeita, jos siitä on ollut tarjolla irtopisteitä.
Hautalan tänään nimettäväksi seuraajaksi vahvoilla on viime vuodet meppinä vaikuttanut Satu Hassi. Vihreiden hallituspaikan hinta ei taida olla ainakaan laskussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
