Euroopan talouskriisinäkyi traktorikaupassa
Eurooppaa koetteleva talouskriisi ohjasi traktorikauppaa viime vuonna. Viljan hinnan nousu vahvisti kysyntä siellä, missä kriisi tuntuu vähinten eli kolmen A:n maissa.
Traktoreiden myyntitietoja on saatavilla vajaasta puolesta EU:n jäsenmaista.
Unioni kieltää myyntitietojen keräämisen ja julkaisemisen kilpailulainsäädäntöön vedoten. Karenssiaika on vuosi. Rekisteröintitiedot ovat kuitenkin julkisia.
Eurooppalaiset maatalousalan lehdet keräävät vuoden vaihteen jälkeen tietoja niistä maista, jossa rekisteröintitietoja on saatavilla. Tällä kertaa mukana on kymmenen maan tiedot.
Parhaiten kauppa kävi Saksassa, missä traktoreiden menekki kasvoi yli neljänneksen edellisvuodesta. Myös Benelux-maissa ja Pohjolassa traktoreita myytiin tuntuvasti edellisvuotista enemmän.
Suomessa maataloustraktoreiden kysyntä kasvoi runsaat 13 prosenttia ja Ruotsissa yli 15 prosenttia. Hollannissa nousua oli 22 ja Belgiassa liki 15 prosenttia.
Tšekeissä ja Brittein saarilla talousnäkymät ovat hieman synkempiä kuin Pohjoismaissa ja Keskisessä Euroopassa. Traktorimyynti kasvoi 4–6 prosenttia edellisvuodesta.
Synkin tilanne on Välimeren maissa. Kreikan lukuja ei ole käytettävissä, mutta Espanjassa rekisteröinnit kutistuivat 5 ja Portugalissa melkein 10 prosenttia. Italiassa menekki nousi hitusen.
Kysynnän näin selkeä alueellinen eriytyminen on uutta.
Useimmissa EU-maissa kauppa kävi hyvin viime vuosikymmenen loppupuolelle saakka viljan hintojen ollessa korkealla. Sen jälkeen vilja halpeni ja traktorimenekistä suli karkeasti kolmannes.
John Deere on valtamerkki vertailluissa kymmenessä EU-maassa ja myös New Holland on kolmen myydyimmän merkin joukossa Saksaa lukuunottamatta. Ykkössijoja on New Hollandilla eniten.
Kärkikolmikon kolmas merkki vaihtelee.
Suomessa ja Ruotsissa Valtra on paalupaikalla. Fendt yltää kärkikolmikkoon Saksassa, Hollannissa ja Belgiassa, mutta ei ole missään ykkösenä.
Same piti kakkospaikkansa Italiassa. Kubota on maatilastossa kolmantena Espanjassa ja Portugalissa, Massey-Ferguson Suomessa, Deutz-Fahr Saksassa ja Zetor Tšekeissä.
VEIKKO NIITTYMAA
Suomessa
maatalous-
traktoreiden
kysyntä kasvoi runsaat
13 prosenttia.
Suomessa ja
Ruotsissa Valtra on paalupaikalla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
