päivän punkti Median kriisi
Viime viikolla media kertoi taas uutisia itsestään. Yleissävy oli synkkä. Monet lehdet irtisanovat väkeä, kun omistajien voitot ovat pienentyneet. Voisi luulla, että lähes maailmanloppu on tulossa.
Suuret talot varastivat suurimman huomion. Helsingin Sanomat, suurin ja kaunein, voivotteli eniten. Hesarista lähtee 70 toimittajaa. Samalla yhtiö lopettaa Hollannista yli 30 aikakauslehteä ja antaa potkut 500 työntekijälle.
Sitä ennen MTV3 oli ilmoittanut lopettavansa aamutelevision ja yhden ajankohtaisohjelman. Yhtiö keskittyy halpaan viihteeseen.
Alma ilmoitti Pohjolan Sanomien muuttuvan viisipäiväiseksi. Keskisuomalainen kertoi saman tapahtuvan Warkauden Lehdelle.
Voisi luulla, että koko lehdistö on nyt yhtäkkiä kaatumassa. Kuva on täydellisen väärä. Meillä on paljon lehtiä, jotka menestyvät edelleen hyvin.
Hyvin menestyviin lehtiin kuuluvat monet paikallislehdet. Ylä-Karjala ja Vakka-Suomen Sanomat pärjäävät hyvin. Monet erikoislehdet, kuten Kauppalehti, Talouselämä ja Suomen Kuvalehti menestyvät.
Myös Maaseudun Tulevaisuus kuuluu hyvin menestyviin lehtiin. Lehden levikki kestää ja ilmoittajat uskovat lehteen. Emme vähennä väkeä vaan olemme viime vuosina palkanneet lisää toimittajia.
Lehdistön kriisi on vielä pientä verrattuna metsäteollisuuden tai Nokian kriiseihin. Mediaa ovat kohdanneet samat lainalaisuudet kuin kaikkia muitakin. Maailma on muuttunut. Suurin muutos on internet.
Valtamedian virsi on ollut, että lehtien arvonlisävero olisi ajanut lehdet ahtaalle. Myös Yle-verosta on haettu syyllistä lehtien vaikeuksiin.
Molemmat väitteet ovat vääriä. Arvonlisävero tai Yle-vero eivät ole syynä lehtien ongelmiin.
Helsingin Sanomien levikki oli 1990-luvun alussa lähes puoli miljoonaa. Nyt se on runsaat 330 000. Alvilla tai Ylellä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Sanoma on menettänyt rahansa myös Hollannin seikkailuissa ihan itse.
Totta on, että Yle pärjää nyt paremmin kuin ennen. Kun tv-lupapinnarit on pantu kuriin ja kaikki noudattavat lakia, Ylen tulotaso on kohentunut. Lehtien kukkarolla Yle ei ole ollut.
Median kriisiin on vain yksi lääke. Pitää tehdä entistä parempia juttuja.
Laadun tekeminen on kallista puuhaa, tiedämme sen tässäkin lehdessä. Halpaan tyytyminen tulee kuitenkin vielä kalliimmaksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
