Kuljetuksista pieni osa päästöistä
Kattava metsäautotieverkosto mahdollistaa puiden kuljetuksen maanteitse koko maassa. Jokainen korjattu puu kulkee ainakin osan matkasta maanteitse.
Kuljetusyrityksen suurimmat kustannukset aiheutuvat polttoaineesta ja henkilöstön palkoista. Hiilijalanjäljen pienentäminen eli polttoaineen säästäminen tuo yritykselle huomattavia säästöjä.
”Polttoainekustannukset on suurin kuluerä, normaalisti noin 35–40 prosenttia”, kertoo Metsäalan kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Ari Hämäläinen.
Tiestö vaikuttaa polttoaineen kulutukseen merkittävästi. Tien huono kunto aiheuttaa turhaa jarruttamista ja kiihdyttämistä. Hiekkatie kuluttaa polttoainetta enemmän kuin päällystetty tie.
Tavallisesti puutavara-auto kuluttaa noin 60 litraa sadalla kilometrillä. Jos tien talvihoito on suorittamatta, polttoaineen kulutus kasvaa. Metsäalan kuljetusyrittäjien mukaan sentti lunta tiellä kasvattaa litralla polttoaineen kulutusta.
Teiden paino- tai mittarajoitusten takia puutavara-autojen on käytettävä kiertoteitä. Ajoneuvojen uudet mitat ja massat tulevat todennäköisesti aiheuttamaan entistä enemmän kiertämistä.
Myös muut ajoneuvon ominaisuudet vaikuttavat polttoaineen kulutukseen. Yksi vetävä akseli kuluttaa merkittävästi vähemmän, mutta teiden kunnosta johtuen puuautot tarvitsevat usein kaksi vetävää akselia.
Puuautojen renkaiden tulee olla niin sanotut maastotalvirenkaat. Niiden vierintävastus on tavallisia renkaita suurempi, mikä myös lisää polttoaineen kulutusta.
Huolellisella kuljetustehtävien suunnittelulla pyritään siihen, ettei auto aja pitkiä matkoja tyhjänä tai vajaana.
Vajaana ajoa tulee kuitenkin paljon, kun puukuorma kerätään useasta eri paikasta. Polttoaineen kulutusta voidaan vähentää, jos täysi kuorma saadaan yhdestä paikasta. Se edellyttää tarpeeksi suurta leimikon kokoa.
Puukuljetusten haasteena on myös metsäteollisuuden keskittyminen maan rannikkoseuduille. Meno-paluu-kyytejä on hankala toteuttaa, kun sisämaahan ei ole kuljetettavaa.
Metsäalan kuljetusyrittäjien mukaan tyhjänä ajoa kertyy jopa 50–55 prosenttia. Puut viedään tehtaalle, ja takaisin joudutaan ajamaan tyhjänä.
Puukuljetuksissa polttoainetta yritetään säästää kaikin keinoin.
Metsäalan kuljetusyrittäjien mukaan ajoneuvon huoltaminen on tärkeää. Huonossa kunnossa oleva auto kuluttaa polttoainetta jopa 5–10 litraa enemmän sadalla kilometrillä.
Kuljettajan taloudellinen ajotapa voi säästää polttoainetta jopa yli kymmenen prosenttia. Kun puuauto kuluttaa polttoainetta vuodessa keskimäärin 100 000 litraa, kuljettajan ajotavasta aiheutuva säästö on merkittävä.
”Asenne on selvästi muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nyt kaikki pyrkivät siihen, että päästään mahdollisimman vähällä polttoaineella”, Ari Hämäläinen kertoo.
EMILIA PALOJÄRVI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

