Matkailualaei kuunteleasiakkaita
Hotelli- ja matkailuala kuuntelee heikosti asiakastaan. Siksi se menettää asiakkaita ja tuloja.
Suomi kiinnostaa ulkomaisia matkailijoita, etenkin venäläisiä ja aasialaisia. Ulkomaiset matkailijat olisivat valmiita ostamaan ja maksamaan enemmän, mutta matkailuala ei osaa vastata uusiin ja muuttuviin tarpeisiin.
”Asiakkaita pitäisi kuunnella ja vastata heidän tarpeisiinsa nykyistä yksilöllisemmin”, neuvoo yritysvalmentaja Jere Talonen.
Ulkomaisten matkailijoiden osuus kasvoi joulukuussa 12 prosenttia. Etelä-Karjalassa matkailu kasvoi lähes puolella, mutta Lapissa vain 3 prosenttia.
”Munat laitetaan yhteen koriin. Paikalliset hotelliketjut toimivat pääosin kustannuslähtöisesti ja riskittömästi. Tasapäinen itsepalvelukulttuuri ei täytä vaativimpien asiakkaiden tarpeita.”
”Tärkeintä on tarjota oikeille asiakkaille oikeita tuotteita ja palveluja oikeilla hinnoilla oikeita myyntikanavia hyödyntäen. Kun asiakkaasta välitetään, hän maksaa mielellään enemmän”, sanoo Talonen.
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
