Ikäihmiset tarvitsevathelppokäyttöisiä automaatteja
Ikäihmisten näkökulmasta automaattien ja maksupäätteiden käyttöön liittyy monia ongelmia.
”Laitteiden suunnittelussa tulee ottaa eri käyttäjäryhmät paremmin huomioon”, sanoo suunnittelija Päivi Aro. Hän on toinen automaattien ja maksupäätteiden käytettävyyttä ikäihmisten näkökulmasta selvittäneen tutkimuksen tekijöistä.
”Monen on hankala käyttää pienikokoisia maksupäätteitä, heikkolaatuiselta näytöltä ohjeiden lukeminen on vaikeaa ja pienten, erityisesti jäykkien näppäinten käyttämisessä on monia ongelmia”, Aro toteaa.
Laitteiden helppokäyttöisyys vaikuttaa paitsi rahankäytön turvallisuuteen myös ikääntyneiden arjessa pärjäämiseen.
”Kaikilla ei ole luotettavaa läheistä, joka voisi käydä automaatilla”, toteavat Käyttäjälle kätevä teknologia -projektin projektipäälliköt Kirsti Pesola ja Lea Stenberg.
”Laitteiden helppokäyttöisyys edistää ikäihmisten omatoimisuutta ja vähentää avuntarvetta. Kyse on yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta.”
Laitteiden lisäksi myös käyttöympäristössä on parantamisen varaa. Moni kokee turvattomuutta ja epävarmuutta automaattien ja maksupäätteiden käytössä.
”Käteisen rahan nostotilanteessa pelätään varkauksia ja maksukortin käytössä virheiden tekemistä”, kertoo suunnittelija Sara Ikävalko, toinen tutkimuksen tekijöistä.
Tutkimuksessa kokeiltiin Otto-automaatteja, kolmea erilaista kaupan maksupäätettä, kahta huoltoaseman maksuautomaattia sekä VR:n ja HSL:n lippuautomaatteja. Tutkimus esittelee automaattien ja maksupäätteiden kehittämistarpeita sekä ehdotuksia niiden käytettävyyden parantamiseksi.
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
