Tokmanni löytyy pian joka pitäjästä
Suomalainen tykkää juosta tarjousten ja ilmaisten ämpärien perässä.
Tokmanni saa aika ajoin julkisuutta jakamalla yllätystuotteita sisältäviä muoviämpäreitä. Heikki Väänänen on aiemmin työskennellyt Stockmannilla, johtanut Lindex-ketjun levittäytymistä Suomeen ja nostanut Seppälän jaloilleen. Kuva: Markku VuorikariMÄNTSÄLÄ (MT)
Tokmannin toimitusjohtaja Heikki Väänänen pitelee sylissään pientä lavaa hernekeittopurkkeja ja hymyilee leveästi.
”Seitsemän purkkia viidellä eurolla.”
Käsillä on tulevan laskiaisen sesonkituote.
Halpakaupassa tiedetään, että vuodenvaihteen jälkeen kansa kaipaa kevennystä kropalle, muttei kukkarolle.
Väänänen osoittaa laihdutusvalmisteita vastapäisessä hyllyssä. Niiden kauppa kiihtyy tammikuussa.
Taustalla häärää trukki, joka nostaa kuormaa huimaavista korkeuksista. Olemme halpakauppaketjun sydämessä Mäntsälässä.
Kakkosen veljesten perustama
Noin 25 vuotta sitten Kakkosen veljekset Kyösti ja Kari perustivat muutaman halpakaupan Savonlinnaan ja Mikkeliin.
Ketju aloitti nimellä Okman muuntuen matkan varrella Tokmanniksi. Siitä seurasi käräjät hienostotavaratalo Stockmannin kanssa, mutta lopulta Tokmanni sai pitää kansanomaisen nimensä.
Suomalainen halpakauppa pysyi perheomisteisena ja alueellisena, kunnes kehiin astui CapMan. Kansainvälinen pääomasijoitusyhtiö osti Tokmannin vuonna 2004 ja aloitti raivoisan laajentamisen.
Tähän päivään mennessä yritys on imaissut sisäänsä seitsemän halpaketjua. Niitä ovat muun muassa Vapaa Valinta, Tarjoustalo, Säästöpörssi, Robinhood ja Maxi-Kodintukku.
Ketjun valtava logistiikkakeskus ja pääkonttori nousivat Mäntsälään 2008.
Pian sen jälkeen Kyösti Kakkonen ojensi viestikapulan uudelle toimitusjohtajalle. Heikki Väänänen tuli taloon mistäpä muualtakaan kuin Stockmannin johdosta.
Näkyvyyttä muoviämpäreillä
Tokmanni on porskuttanut menemään ja kilpailijat ovat antaneet tilaa. Ketjun markkinaosuus kattaa jo 40 prosenttia halpakaupasta.
Perinteisiä kilpailijoita ovat Halpa-Halli, Kärkkäinen, Minimani, Hong Kong ja Keskinen.
Tontille riittää tunkua myös päivittäistavarakaupan puolelta. Pahimpia kilpailijoita ovat K- ja S -ketjujen hypermarketit.
Yksikään muu ketju ei ole kuitenkaan pysynyt Tokmannin vauhdissa.
Viime vuosina yhtiö on uudistanut yli 80 myymälää ja avannut lukuisia uusia. Väänänen uskoo, että tilaa riittää ainakin kahdellesadalle Tokmannille.
Uusia aluevaltauksia juhlistetaan tuotelahjoja sisältävillä muoviämpäreillä, joiden aiheuttamat ruuhkat rikkovat usein uutiskynnyksen.
Halpuudella on kääntöpuolensa
Joulukuussa kansalaisjärjestö Finnwatch julkaisi raportin, jonka mukaan Tokmanni on ostanut mangosäilykkeitä ja lastenhoitotuotteita tehtailta, joissa poljetaan ihmisoikeuksia.
Väänänen pitää tapausta valitettavana ja vakuuttaa, ettei Tokmanni hyväksy lapsi- ja pakkotyövoimaa.
Tokmannin valikoima pitää sisällään 25 000 tuotetta. Ne tulevat noin tuhannelta toimittajalta. Sellaista määrää ei voi itse valvoa, joten kauppiaan on luotettava ulkopuolisen tahon tekemiin tarkastuksiin.
Väänäsen mukaan Finnwatchin mainitsemat tuotteet tulivat hollantilaisen ja tanskalaisen tukun kautta. Kummankin oletettiin toimivan vastuullisesti.
Tokmannin tarinaa seurataan maailmalla, sillä pääomistaja harkitsee lehtitietojen mukaan yhtiön viemistä pörssiin.
Heinäkuussa uutistoimisto Reuters kirjoitti Tokmannin arvon olevan noin 900 miljoonaa euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

