Ukkopekan matkustajamäärä tuplaantui, kun laivan liikennöinti päätettiin lopettaa – ”Vilpittömät kiitokset siitä, että aiemmin sovitut toimintaedellytykset muuttuivat”
Hörylaiva Ukkopekka aloitti saaristoristeilyt vuonna 1986 ja on kuljettanut 800 000 matkustajaa.
Ukkopekka rantautui Aurajoella Vaakahuoneen paviljongin edustalle viime viikon perjantaina. Laivaan kiinnitetyissä lakanoissa lukee ”Vielä ehdit mukaan tänä kesänä. Sitten tämä merellinen kulttuurihistoria loppuu” ja ”Myydään Suomen viimeinen merihöyrylaiva ja Loistokari-saari Airistolla. Tarpeettomana”. Kuva: Eija MansikkamäkiTurussa ja Naantalissa seilaava höyrylaiva Ukkopekka on tuplannut matkustajamääränsä tänä kesänä, ja vauhti kiihtyy elokuulle mentäessä. Suunnitelmissa on jopa lisäristeilyjä.
Hypyn syy on yllättävä: yrittäjä ilmoitti kesäkuussa lopettavansa risteilyt tämän kesäkauden jälkeen.
”Päätös perustui realiteetteihin, eikä tunteille ollut kovin suurta sijaa”, 38 vuotta liikennettä pyörittänyt emeritus kapteeni Pentti-Oskari Kangas sanoo tiedotteessa.
”Vasta nyt moni on herännyt ajatukseen, että mitä: Ukkopekan visseli ei enää soi Aurajoen perinnemaisemassa, eikä Naantalin Kuparivuoren kallioilla.”
Höyrylaivaosakeyhtiö s/s Ukkopekan taustalla toimii Kankaan perheyhtiö.
Alus valmistui vuonna 1938 ja kulki aluksi nimellä s/s Turku. Ukkopekka on maailman ainoa kulussa oleva jäänmurtokelpoinen höyrylaiva. Se on osallistunut molempiin sotiin ja toimi sodan jälkeen Neuvostoliiton valvontakomission käytössä.
Sittemmin se siirtyi Merenkulkuhallitukselle ja vuonna 1986 perheyritykselle, ja silloin alkoivat saaristoristeilyt. Risteilyvieraita on kertynyt 800 000.
Koko Suomen merialueen matkustajahöyrylaivaliikenne alkoi vuonna 1837 Turusta.
”Haluamme antaa vilpittömät kiitokset siitä, että aiemmin sovitut toimintaedellytykset muuttuivat. Ehkä muutoin emme olisi ymmärtäneet, että aikansa kutakin.” Pentti-Oskari Kangas
Kangas lähettää tiedotteessa karvaat kiitokset Turun kaupungille.
”Haluamme antaa vilpittömät kiitokset siitä, että aiemmin sovitut toimintaedellytykset muuttuivat. Ehkä muutoin emme olisi ymmärtäneet, että aikansa kutakin. Nyt on hyvä lopettaa, kun muistoissa ja tuntemuksissa ovat elämäntyön hienot ja positiiviset kokemukset.”
Kangas viittaa siihen, että Höyrylaivaosakeyhtiö on vuokrannut ravintola Vaakahuonetta vuosikymmenet ja pitänyt sitä Ukkopekan tukikohtana.
Kun Museovirasto kehotti peruskorjaamaan rakennuksen, Kangas ilmoitti tekevänsä niin ja myös ostavansa koko rakennuksen Turun kaupungin tarjottua sitä hänelle, ehtona risteilyliikenteen jatkaminen.
Kaupunki päätti kuitenkin viime hetkellä laittaa Vaakahuoneen myynnin julkiseen kilpailutukseen. Kangas piti sitä kautta muodostuvaa hintaa kuitenkin liian korkeana, sillä hän on remontoinut rakennusta jo vuokralaisena.
Aiemmin yhteistyö kaupungin kanssa sujui hyvin.
Yhtiö on tiettävästi harkitsemassa aluksen myymistä Ruotsiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






