Suomalainen traktori käy kaupaksi
Agco Suomi Oy:n huhtikuun alussa aloittanut myyntijohtaja Matti Kallio kertoo, että Valtran tehtaalla Suolahdessa menee tällä hetkellä hyvin.
”Uusi, kuusisylinterinen Valtran T4-malli myy mukavasti sekä kotimaassa että ulkomailla. Töitä riittää ja tilauksia tulee.”
Uusi malli on kiinnostanut asiakkaita kotimaan ohella erityisesti Ranskassa, Saksassa, Ruotsissa ja Englannissa.
”Näissä maissa tehtiin myös mittavat esittelykiertueet”, Kallio kertoo.
Saksassa, Ranskassa ja Englannissa Valtran markkinaosuus on verrattaen pieni, 3–6 prosenttia, mutta kokonaismarkkinat ovat moninkertaiset verrattuna Suomeen.
Suomessa Valtran osuus traktorimarkkinoista on suvereeni, lähes puolet. Se on Kallion mukaan osoitus hyvistä tuotteista ja toimivasta myynti-, huolto- ja varaosaverkostosta.
”Olemme myös lisänneet merkittävästi tuotetukea niin myyntiin kuin jälkimarkkinointiinkin.”
Myös Ruotsin hiukan yli 3 000:sta viime vuonna myydystä traktorista useampi kuin joka viides oli Valtra.
”Länsinaapurissa vahva asema on Volvo BM Valmetin aikaisen yhteistyön ansiota. Mallit myös soveltuvat hyvin Ruotsiin, koska olot ovat samanlaiset kuin Suomessa”, Kallio sanoo.
Valtran tuotannosta vajaat 90 prosenttia menee vientiin.
Viennin osuus ja merkitys on kasvanut jatkuvasti, kun traktoreita ei myydä enää takavuosien tahtiin kotimarkkinoille.
”Myyntimäärien laskiessa traktoreiden koko ja teho on noussut. Asiakkaat haluavat myös räätälöidä omat koneensa tarkkaan itselleen sopiviksi esimerkiksi maatalouteen, metsätöihin, urakointiin tai kunnallistekniikkaan”, Kallio kertoo.
Ostajia on vähemmän ja he ovat Kallion mukaan hintatietoisia.
”Se näkyy kiristyneenä kilpailuna eri valmistajien välillä, vaikka merkkiuskollisuudellakin on iso rooli”, Kallio sanoo.
Traktorikaupassa on Kallion mukaan meneillään erikoinen tilanne, kun joka puolella maailmaa myyntimäärät ovat laskeneet.
”Jos Euroopan markkina on yskinyt, sitten Pohjois- tai Etelä-Amerikka on yleensä vetänyt. Nyt joka puolella vallitsee matalapaine”, Kallio sanoo.
Osansa laskusta on kokenut myös Valtra. Viime vuoden lopulla tehtaalta jouduttiin irtisanomaan työntekijöitä.
”Nyt tehdas pyörii vain yhdessä vuorossa, mutta kuitenkin täydellä teholla. Siinä mielessä tilanne on parantunut vuodenvaihteesta”, Kallio kertoo.
Myös Valtran myyntiverkostoa on Suomessa jouduttu muuttamaan markkinatilannetta vastaavaksi. Myyjien määrä on Kallion mukaan jonkun verran vähentynyt.
Kuluva vuosi ei ainakaan vielä näytä valoisalta, sillä myyntimäärät ovat Suomessakin tippuneet reilut 20 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
”Vasta loppuvuonna nähdään, uskalletaanko tehdä kauppaa vai jäädäänkö viime vuodesta todella niin paljon”, Kallio sanoo.
Myös puimurikaupassa ollaan myyntijohtajan mukaan viime vuotta jäljessä.
Maatalouden tuottajahintojen laskiessa ja tilojen kannattavuuden ollessa kovilla koneostot ovat Kallion mukaan ainakin ajatuksena helppo säästökohde.
Tekniikka kuitenkin kehittyy ja samalla tehokkuus kasvaa.
”Jonkun aikaa pärjää vanhalla kalustolla, mutta kehittäminen vaatii myös koneinvestointeja, joita ei voi lykätä loputtomiin”, Kallio sanoo.
Kaiken synkistelyn keskellä Kallion mukaan usein unohtuu, että Suomessa osataan monta hommaa aika hyvin. Kotimainen tekeminen kestää hyvin vertailun mihin tahansa kansainväliseen kilpakumppaniin.
”Valtran amerikkalainen omistaja on investoinut paljon Suomeen ja täällä on käytetty investoinnit hyödyksi. T4 on siitä hieno esimerkki.”
Kallion mukaan Valtran vahvuus Suomessa on myös se, että myyntiyhtiö on lähellä valmistajaa.
”Muutaman kymmenen metriä kävelemällä voimme antaa välitöntä palautetta tuotekehitykseen ja tuotantoon. Myös asiakkaiden palaute tulee nopeasti, mikä auttaa tuotteiden kehittämisessä.”
Jukka Lehtinen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
