Kesko yhdistää kone- ja maatalouskaupan
Kesko vastaa päivittäistavarakaupan kovaan kilpailuun uudistamalla koko lähikauppaverkostonsa. Tavoitteena on lisäksi 130 uutta ruokakauppaa.
Keskiviikkona julkaistun strategian mukaan maatalous- ja konekauppa yhdistetään heinäkuussa. Jatkossa K-maatalouskaupat tarjoavat palvelut tuotantotarvikkeista isoihin koneisiin kuten traktoreihin ja puimureihin. K-ryhmään kuuluu yli 80 maatalouskauppaa.
Ruokakaupassa K-marketteihin luodaan kaupunki- ja express-versioiden ohella kolmas eli maaseutu-formaatti. Keskon sidosryhmäjohtaja Lauri Peltola kertoo, että ratkaisu tarkoittaa tarjonnan räätälöimistä yhä enemmän paikallisen kysynnän mukaan.
”Asiakkaan tarpeet ovat erilaiset Helsingin metroaseman lähikaupassa tai vaikka Juvalla.”
Tätä nykyä K-kauppiaat ostavat suoraan paikallisilta tuottajilta yli 500 miljoonan euron arvoisesti vuodessa. Peltolan mukaan tähtäimessä on lähiruuan aseman vahvistaminen.
Uuden strategiansa avulla Keskon haluaa kääntää Suomen päivittäistavarakaupan markkinaosuutensa kasvuun. Ruuan verkkokaupasta se tavoittelee 40 prosentin siivua.
Venäjää Kesko pitää päivittäistavarakaupassa kasvualueena. Torstaina Kesko avasi uuden K-ruokakaupan noin 80 000 asukkaan Kingiseppissä satakunta kilometriä Pietarista, ja seuraava on tulossa kesäkuussa.
Riitta Ryynänen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
