Jättirekat syksyllä Suomen teille
Lokakuun alusta alkaen Suomen teillä liikkuu aiempaa suurempia rekkoja, kun raskaiden kuljetusyhdistelmien suurimmat sallitut mitat ja massat muuttuvat. Tavarankuljetusajoneuvojen suurin sallittu korkeus kasvaa 4,2 metristä 4,4 metriin ja massa 60 tonnista 76 tonniin.
Vanhalle kalustolle sallitaan viiden vuoden siirtymäaikana nykyistä suuremmat kuormat. Väliaikaisella korotuksella halutaan tasoittaa kuljetusalan yritysten investointeja pidemmälle ajalle.
Mitta- ja massamuutoksen tavoitteena on parantaa Suomen kilpailukykyä, vähentää liikenteen ympäristöpäästöjä sekä alentaa logistiikkakustannuksia.
Jatkossa aiempaa suurempi määrä tavaraa kulkee kerralla rekan kyydissä, mistä syntyy säästöjä. Teillä rekkojen määrän pitäisi vähentyä, kun kuormat kasvavat.
Liikenneviraston mukaan mitta- ja massamuutoksista koituu 20 vuodessa säästöä noin 1,6–3,3 miljardia euroa. Lisäksi liikenteen hiilidioksidipäästöjen arvioidaan vähenevän noin kaksi prosenttia vuodessa.
Kuljetusajoneuvojen suureneminen on nostanut huolen teiden kunnosta ja kestävyydestä. Muun muassa teiden kantavuuksia työkseen vuosikymmeniä seurannut Juha-Matti Vainio Road Mastersilta nosti elokuun alussa Maaseudun Tulevaisuuden jutussa esille huolen Suomen teiden rapautuvasta kunnosta.
Vainion mukaan teitä ei ole suunniteltu kantamaan uusia kuormapainoja, vaan teiden painuminen ja murtuminen uhkaavat jo nykyisillä kuormilla.
Mitta- ja massamuutoksia puolustavat korostavat, että kuorman kasvaessa kasvatetaan myös akselien määrää seitsemästä yhdeksään. Teille ei pitäisi koitua lisärasitusta, kun jatkossa kuorman paino jakautuu tielle aiempaa tasaisemmin.
AURA PILKAMA
Jatkossa
aiempaa
suurempi määrä
tavaraa kulkee
kerralla rekan
kyydissä, mistä
syntyy säästöjä.
Teillä rekkojen määrän pitäisi
vähentyä, kun
kuormat kasvavat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
