Näin peruutat tai kiistät perusteettoman sähkösopimuksen – katso vinkit
Jos sähkönmyyjältä saa perusteettoman tilausvahvistuksen, kannattaa toimia mahdollisimman pian.
Sopimuksen pätevyyden voi kiistää vielä silloinkin, kun uuden myyjän sähköntoimitus on jo aloitettu. Kuva: Jarkko SirkiäKilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan sähkösopimusten myynnissä esiintyy tilanteita, joissa kuluttajat luulevat vain pyytäneensä tarjouksen tai lisätietoja, mutta myyjä käynnistääkin prosessin sähkönmyyjän vaihtamiseksi.
Virasto kehottaa reagoimaan heti, jos saat puhelinmyyjältä vahvistuksen sähkösopimuksesta, jota et mielestäsi ole tehnyt.
Kannattaa toimia seuraavasti:
Mikäli sopimuksen peruuttamisaika on vielä voimassa, kannattaa sinua lähestyneelle sähkönmyyjälle ilmoittaa, että haluat peruuttaa sähkönmyyntisopimuksesi.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että sähkön etämyynnissä kuluttajalla on aina oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on puhelimessa tehty.
Peruuttamisaika on saattanut umpeutua tai sitä ei välttämättä ole edes ollut, mutta asiakas on silti tehnyt mielestään perusteettoman sähkösopimuksen.
Tällöin uudelle myyjälle kannattaa reklamoida mahdollisimman pian ja kiistää sähkösopimuksen syntyminen. Kilpailu- ja kuluttajavirasto neuvoo tekemään reklamaation aina kirjallisena.
Oikeus kiistää sähkösopimuksen pätevyys koskee puhelinmyynnin lisäksi myös muita sopimuksentekotilanteita, kuten esimerkiksi kauppakeskuksessa tapahtuvaa sähköyhtiön tilapäistä niin sanottua ständimyyntiä.
Jotta sähköyhtiön väittämästä sähkösopimuksesta pääsee eroon, on oltava olemassa perusteet, joilla sopimuksen pätevyyden voi kiistää. Kilpailu- ja kuluttajavirasto neuvoo vetoamaan esimerkiksi siihen, että ei ole nimenomaisesti hyväksynyt tai allekirjoittanut sopimusta.
Puhelinmyynnissä sopimus voidaan tehdä myös suullisesti, mutta kuluttajan on nimenomaisesti hyväksyttävä sopimus.
Toisaalta sähkönmyyjällä tulee puolestaan olla näyttöä siitä, että sopimus on osapuolten välillä pätevästi syntynyt molempien osapuolten tahdosta. Todisteeksi myyjä tarvitsee esimerkiksi nauhoitteen puhelinmyyntitilanteesta.
Vaihtoehtoisesti voi myös ilmoittaa verkonhaltijalle eli paikalliselle sähköverkkoyhtiölle kirjallisesti, että kiistää sähkönmyyntisopimuksen pätevyyden. Verkonhaltija ei tällöin pane täytäntöön myyjänvaihtoa. Jos asiakkuuden siirto on ehditty jo tehdä, verkonhaltija palauttaa asiakkuuden aiempaan sähköyhtiöön.
Sopimuksen pätevyyden voi kiistää vielä silloinkin, kun uuden myyjän sähköntoimitus on jo aloitettu. Verkonhaltijan tehtävänä ei nimittäin ole selvittää, onko kuluttajalla oikeudellisesti pätevä syy kiistää uuden sähkösopimuksen syntyminen.
KKV muistuttaa, että jos uuden sähkönmyyjän sähköntoimitus on jo alkanut, uudella yhtiöllä on oikeus veloittaa toimitetusta sähköstä kohtuullinen korvaus valituksen osoittautuessa perusteettomaksi.
Jos reklamaatio ei tuota toivottua tulosta, kannattaa olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan, joka auttaa maksutta riitatilanteissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
