Aikamatka pelien maailmaan
Tekniikan museossa Helsingissä pääsee fiilistelemään vanhojen pelikoneiden äärellä 1980-luvun alun kotimiljöössä.
Pongista pleikkaan -näyttely nostaa vitriineihin ja osin myös yleisön testattavaksi pelihallien, huoltoasemien sekä kotimikrojen video- ja tietokonepelejä ja pelikoneita ajalta, jolloin pelit alkoivat muokata vapaa-ajan käyttöä.
Näyttely tarjoaa peli- ja pelikonenostalgiaa video- ja tietokonepelejä pelanneille viime vuosisadan nuorille. Se mikä Angry Birds -sukupolven lapsille ja nuorille näkyy muutamina mustina pikseleinä ja hassuina 8-bittisinä ääninä on ollut monelle ensikosketus uuteen kiehtovaan digitaaliseen maailmaan.
Pongista pleikkaan kertoo sähköisen pelaamisen historiasta ja sen vaikutuksesta nykypäivään. Keskeisellä sijalla ovat vapaa-aikaa mullistamassa olleet 1970- ja 1980-lukujen video- ja tietokonepelit ja -pelikoneet.
1920-luvun sähköiset lautapelit, 1930-luvulla syntyneet flipperit ja taitavuuskoeautomaatit edelsivät ja osin myös johtivat digitaaliseen pelaamiseen kulttuurisena ilmiönä. Ne olivat tuomassa pelikoneita pelihalleista myös koteihin ja työpaikoille.
Harrastelijapelaamisesta, kotimikroilusta ja omien pelien koodauksesta tuli pohja 2000-luvun suomalaisen ohjelmisto- ja peliteollisuuden nousulle. Nykyisin pelit ovat tutkimusta, teollisuutta ja markkinointia ja niitä hyödynnetään esimerkiksi museoissa, mediassa ja opetuksessa.
Tekniikan museo on tuottanut näyttelyyn yhteistyössä Ehyt ry:n Pelitaito-projektin kanssa kouluikäisiä varten oppimistehtäviä, jotka auttavat ymmärtämään näyttelyn historiallisia yhteyksiä. Eri ikäisille suunnitellut materiaalit ovat huhtikuun lopulta asti ladattavissa museon nettisivuilla.
Pongista pleikkaan -näyttelyn on alun perin toteuttanut Sähkömuseo Elektra.
MAIKKI KULMALA
Pongista pleikkaan 26.1.2014 asti Tekniikan museo, Viikintie 1,
Helsinki.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
