Alkoholikeskustelu väärillä urilla
Viime aikoina eri medioissa on uutisoitu ja keskusteltu aktiivisesti vuoden 2015 alusta voimaan tulevista alkoholin mainonnan rajoituksista.
Viimeisin keskustelu on noussut viskin ympärille, joka ei sinänsä liity mitenkään tulevaan lakimuutokseen, vaan alkoholilain 33 pykälään (11.5.2007/588), jonka mukaan ”väkevän alkoholijuoman epäsuora ja muu myynninedistämistoiminta on kielletty”.
Vuoden alusta voimaan tuleva mainonnan rajoitus koskee erityisesti mietoja alkoholijuomia, ja rajoitusten tarkoituksena on ennen kaikkea viivästyttää
nuorten alkoholin käytön aloitusta ja vähentää nuorten alkoholin käyttöä.
Useat tutkimukset osoittavat, että mainonta vaikuttaa erityisesti nuorten alkoholin käyttöön aikaistavasti ja määriä lisäävästi.
Jokainen aikuinen voi itsekseen miettiä, tekeekö hän ostopäätöksensä mainoksen vai esimerkiksi tuotteen maun perusteella.
Keväällä 2013 toteutetun valtakunnallisen Kouluterveyskyselyn mukaan 50 prosenttia
yläasteen kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisista käyttää alkoholia ja 36 prosenttia kertoo juovansa itsensä tosi humalaan vähintään joskus.
Maakuntien tulokset ovat samankaltaiset valtakunnallisten lukujen kanssa.
Onko siis väärin, että moottoritien varressa olevan jättitölkin ulkoasu muuttuu esimerkiksi virvoitusjuomatölkiksi tai bussipysäkin mainos vaihtuu, jos sillä voidaan vaikuttaa nuorten terveempiin elämänvalintoihin?
Mika Piipponen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
