Raha lopulta ratkaisee
Kaupan omat merkit ovat osoittautuneet kannattavaksi liiketoiminnaksi.
Kuluttajatutkimuskeskuksen
projektisuunnittelija Ari Peltoniemi kertoo, että omista merkeistä jää kaupalle yleensä isompi osuus kuin valmistajien brändituotteista. Kannattavuuteen vaikuttavat muun muassa omien merkkien muita pienemmät markkinointikustannukset.
Hintarakenteita ja elintarvikeketjun toimintaa tutkivan Peltoniemen mukaan kauppa saavuttaa omilla merkeillä monia etuja.
”Kauppa pystyy kilpailuttamaan teollisuutta sanomalla esimerkiksi, että tehkää meille tällä reseptillä tuote, ja jos ette tee, voimme teettää sen jollakin toisella. Tuote voi olla hyvin samankaltainen kuin valmistajan oma brändituote.”
Ulkomailta elintarvikkeita voidaan hankkia isojen ostoyhteenliittymien kautta, ja kun volyymit ovat suuria, saadaan sitä kautta kustannushyötyä.
”Kauppa voi keksiä merkkiensä ympärille vaikka mitä hurskaita ajatuksia, mutta kyllä siinä raha ratkaisee.”
Riitta Ryynänen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
