Tuttuus ei takaa kotimaisuutta
Jukka Saarinen vastasi MTK:n kotimaisuuskyselyyn Imatralla. Hänelle kotimainen ruoka merkitsee työllisyyttä ja hyvinvointia. Alkuperämerkeistä Saariselle kertoi Anneli Lankinen. Lauri Salminen Kuva: Viestilehtien arkistoIMATRA (MT)
”Paljon törmää siihen, että ratsastetaan kotimaisella tuotemerkillä ja sen tuomalla mielleyhtymällä”, imatralainen Inkeri Lähde harmittelee.
Hän tutkii pakkausmerkintöjä tarkkaan ja löytää yleensä tarvitsemansa tiedon. ”Kaikki eivät varmaan osaa etsiä. Luultavasti moni valitsisi paremmin, jos merkinnät olisivat selkeämmät.”
Lähde käyttää paljon lähiruokaa ja hakee sitä myös suoraan tuottajilta. Häntä huolestuttaa kotimaisen ruuantuotannon tulevaisuus. ”On karsea uhkakuva, että kotimaista ei enää olisi tarjolla. Kananmunapula on jo esimerkki siitä.”
Lähde pysähtyi juttelemaan kotimaisuudesta MTK Vuoksen kampanjapöydän ääreen perjantaina Imatralla. MTK ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL kampanjoivat kotimaisen ruuan ja selkeämpien alkuperämerkintöjen puolesta kaikkiaan yli 120 kaupan luona ympäri maata.
Tiina ja Petri Pohjolainen ihmettelivät, miksi paikallisessa marketissa myydään toiselta puolen maata kuljetettuja vihanneksia. He haluaisivat ostaa paikallista, mutta löytäminen on hankalaa.
Perhe olisi valmis ajamaan suoraan tilalta ostettavien tuotteiden perässä noin 50 kilometriä. ”Kun vaan tietäisi, mistä niitä saa. Olisi mukava maksaa raha suoraan tuottajalle.”
Tiina Pohjolaiselle alkuperämerkit ovat tuttuja ja hän pyrkii ostamaan pääosin kotimaista. ”Monesti petyn, kun katson tarkemmin.”
Kotimaisuusmerkkiin liittyy Petri Pohjalaisen mielestä myös mielikuva kalleudesta. ”Mutta suomalainen on hintansa arvoinen. Otetaan sitten vaikka vähemmän”, vaimo lisää.
Jukka Saarinen tutkii pakkausmerkintöjä tarkemmin usein vasta kotona. Välillä ne yllättävät. ”Elovenan tyynymurot oli vähän pettymys, valmistusmaa oli Saksa, vaikka luulin niitä suomalaisiksi.”
Saariselle kotimainen ruoka merkitsee työllisyyttä ja hyvinvointia.
Nuorelle Jenna Karjalaiselle kotimainen ruuan tuotanto on ylpeyden aihe. ”On hienoa, että omassa maassa on oma tuotanto. Alkuperämerkintöjä tulee katsottua paljon.”
MTK ja SEL halusivat kampanjalla muistuttaa ruokavalintojen merkityksestä suomalaiselle elintarvikeketjulle ja suomalaisille.
Järjestöjen mielestä ruuan alkuperämaa selviää luvattoman hankalasti.
Niinpä kampanjassa on jaettu suurennuslaseja ja esitteitä, joiden toivotaan helpottavan alkuperämerkinnän löytämistä.
”Härskeintä on, että kuluttajaa sumutetaan kotimaiselta kuulostavilla tuotemerkeillä vaikka itse tuote onkin ulkomaista alkuperää. Me haluamme tähän asiaan selkeän muutoksen”, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.
TERHI TORIKKA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
