Jos paino viivästyy, Itella ei odota
JYVÄSKYLÄ (MT)
Maaseudun Tulevaisuus jaetaan kotitalouksiin päiväpostin mukana.
Lehtien on ehdittävä Itellan runkokuljetuspaikkoihin täsmällisesti tiettyihin aikoihin, jotteivät ne jää kyydistä.
”Jos paino viivästyy ja runkokuljetuksiin ei ehditä, järjestämme lehdille oman kuljetuksen seuraavaan määräpaikkaan”, Lehtiseppien myyntijohtaja Juhani Alho kertoo.
Kriittisin tilanne on Pohjois-Suomeen menevillä lehdillä.
Viimeiset sivut saapuvat MT:n toimituksesta painoon pääsääntöisesti kello 18.00. Rahusen pikakuljetus pyrkii lähtemään Jyväskylästä kello 18.45 ja kiirehtii vajaat 10 000 lehteä Ouluun.
”Jos painossa menee yli seitsemään ja on huono keli, on tiukat paikat”, Alho kuvailee. Jos Oulun jatkokuljetuksesta myöhästyy, Rahunen ajaa osan lehdistä Rovaniemelle asti.
MT:n painossa käytettävää sanomalehtipaperia valmistava UPM on laskenut yhden Maaseudun Tulevaisuus -lehden aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.
Lehden painatus kasvattaa paperinvalmistuksen jälkeen eniten lehden hiilijalanjälkeä.
Vaikka MT:tä jaetaan Suomen joka kolkkaan, jakelusta aiheutuvat päästöt ovat pieniä suhteessa paperitehtaan ja painotalon kuluttamaan energiaan.
UPM:n mukaan lehden kuljetus suurella jakeluautolla Jyväskylästä 270 kilometrin päähän päästää 3,9 ekvivalenttigrammaa hiilidioksidia lehteä kohti.
”Itellan runkokuljetukset ajetaan rekoilla, joissa on lehtien lisäksi muutakin rahtia”, Alho selventää.
Pienellä jakeluautolla matka Jyväskylästä Rovaniemelle aiheuttaa noin 11 gramman verran hiilidioksidipäästöjä.
SUVI NIEMI
Jos paino viivästyy ja runkokuljetuksiin ei ehditä, järjestämme lehdille kuljetuksen seuraavaan määräpaikkaan.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

