Eläinlääkärit hoitavat eläimiä ja omistajia
Eläinlääkärin työ vaatii diagnostiikan ja hoitamisen ohella hyvää vuorovaikutusta ja joskus diplomaatin taitoja, havaitsi psykologian lisensiaatti Kalevi Paldanius. Hän seurasi väitöstutkimuksessaan viiden vuoden ajan eläinlääkärin työtä.
Eläinlääkäri joutuu ottamaan huomioon niin eläimen kuin tämän omistajan näkökulmat ja sovittamaan ne yhteen. Asiakkaan odotuksiin vastaaminen on työssä keskeistä, mutta eläinlääkäriä ohjaavat myös ammatin periaatteet. Asiakkaan toiveita ei aina voi täyttää.
Työ on erilaista lemmikkien ja tuotanto- tai harrastuseläinten parissa. Lemmikkien hoidossa korostuu asiakkaan hoito, tuotantoeläinten kohdalla painopiste on enemmän eläimessä.
Palveluammateissa työskentelevien on havaittu luokittelevan asiakkaitaan rutiininomaisesti. Luokittelu auttaa hallitsemaan ja ennakoimaan tilanteita.
Eläinlääkäri luokittelee asiakkaita muun muassa sen mukaan, miten nämä suhtautuvat omistamiinsa eläimiin. Toisaalta asiakkaat ryhmitellään omistamiensa eläinten perusteella esimerkiksi kissa-, koira- ja hevosihmisiin.
Lemmikkieläimiin ihmiset suhtautuvat tunteellisemmin kuin tuotantoeläimiin.
Eläinlääkärille mieluisia ja mukavia ovat asiakkaat, jotka pitävät eläimistään hyvää huolta ja ottavat vastaan eläimiä koskevaa tietoa, ohjeita ja neuvoja. Hyvät asiakkaat suhtautuvat eläimiinsä asiallisesti sekä maalaisjärjellä ja tietävät mitä tekevät. Tämä pätee niin tuotanto- kuin lemmikkieläinten omistajiin.
Sekä tuotanto- että lemmikkieläimiä hoitavat eläinlääkärit kokevat, että tuotantoeläinten omistajat ymmärtävät heidän työn luonnetta paremmin kuin lemmikkien omistajat.
Eri eläinryhmien omistajista hevosten omistajat tuntuvat vaativimmilta asiakkailta.
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
