Lapsia innostetaan tieteen pariin hevosten luiden kautta – hankkeelle 85 000 euroa Kulttuurirahastosta
Helsingin yliopiston maatalous- ja metsätieteellisen tiedekunnan hallinnoimassa hankkeessa etsitään kuudesluokkalaisten kanssa hevosten luita ja tutkitaan niitä oikeiden tutkijoiden kanssa DNA-laboratoriossa.
Karin Hemmann on yksi hankkeen vetäjistä. Arkistokuvassa hän on yhdessä Elsa-suomehevosensa kanssa. Kuva: Sanne KatainenHanketta vetää suomenhevosten varhaisvaiheiden tutkijana tutuksi tullut biologi Karin Hemmann yhdessä dokumentaristi Elizabeth Aaltosen kanssa.
Suomen Kulttuurirahasto jakoi Tiede tutuksi -apurahoja kaikkiaan runsaat 800 000 euroa. Hevosenluuhanke sai sen kautta Paavo Koskisen Rahastosta 85 000 euroa. Hanketta luotsaavat Hemmannin ja Aaltosen lisäksi maataloustieteiden professori Pekka Uimari, ja opetuksessa ja ohjauksessa on mukana monia muita eri alojen asiantuntijoita.
Tavoitteena on innostaa nuoria tieteentekemisen pariin, kun he pääsevät mukaan monitieteiseen käytännön toimintaan ja saavat oivalluksia alan ammattilaisilta. Kuudesluokkalaiset sukeltavat arkeologiaan ja rikostutkimukseen sekä eläintieteen ja tiededokumentin tekemisen maailmoihin.
Hemmann kertoo, että ajatuksena on, että lapsille annetaan alkutarinoita, joiden perusteella he alkavat tutkia saatua aihetta. Liikkeelle lähdetään esimerkiksi etsimään kauan sitten kadonneen kuuluisan ravihevosen luita. Oppilaat lähtevät maastopäivänä paikkaan, jossa tiedetään olevan hevosten luita. Myöhemmin luiden DNA:ta päästään tutkimaan Viikin tiedepuiston molekyyligenetiikan laitokselle. Työskentelystä laaditaan dokumentti, joka on jatkossa käytettävissä tieteen ymmärrettäväksi tekemisessä.
Hanke kestää 2,5 vuotta, ja sinä aikana mukaan pääsee kaksi eri kuudetta luokkaa, yhteensä noin 50 oppilasta. Dokumentin myötä asia saavuttaa laajemmankin yleisön.
"Hankkeeseen koottu tiimi on innovatiivinen ja monitieteinen, ja olemme tietenkin nuorten puolesta onnellisia, että tämä toteutuu. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen ja odotamme innolla hankkeen alkamista ja oppilaiden ja heidän opettajansa tapaamista", Karin Hemmann iloitsee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







