Anna-Mari Mattilan vierasblogi: Tekoälykin tietää, mitä raviurheilu tarvitsee, mutta kuinka ala saadaan tarttumaan mahdollisuuksiinsa?
Raviurheilulla on paljon mahdollisuuksia, kunhan osataan luopua vanhoista malleista, kirjoittaa MT Hevosten blogivieras Anna-Mari Mattila.
Forssan Kuninkuusravit olivat uudella otteella toteuttu käänne, Anna-Mari Mattila kehuu blogissaan. Kuva: Elina PaavolaKesän ravitapahtumat (suuret ja pienet) ovat merkityksellisiä. Pyörin pääasiassa raviurheilun ulkopuolella ja olen tullut mukaan täysin ulkopuolelta. Näen ravitapahtumien kehittämisessä, markkinoinnissa ja viestinnässä isoja mahdollisuuksia.
Olen tuomassa ystäviä, ehkä myös työporukkaa ravien äärelle, mutta valitsen tarkasti tapahtuman. Tunnelman pitää olla mukaansa tempaava. Musiikin, tarjoilujen, asiakaspalvelun... tätä päivää. Markkinameininkiä, upeita eläimiä lähellä. Ensivaikutelma voidaan luoda vain kerran.
Jos ystäviäni puree ravihuumakärpänen, kannattaa tarttua tilaisuuteen.
Helppoja kimppaomistamisen mahdollisuuksia pitäisi olla tarjolla, infoa poniravitoiminnasta lapsille, harrastamisen mahdollisuuksista muutenkin. Helposti ja houkuttavasti.
Hevosten vastuullista valmennusta, hyvää hoitoa ja kohtelua pitää tuoda esille, vaikka videoklippeinä, mutta se sanoma pitää saada läpi ja kesän tapahtumat ovat tärkeä ja potentiaalinen kanava.
Toivon hieman pelon sekaisin tuntein, että en joudu kääntämään kaverien huomiota muualle siitä syystä, että loppusuoralla "piiskataan tai revitään hevosia". Sitä he tuskin ymmärtäisivät.
Jääkiekko ja moni muukin laji on painiskellut yleisökadon kanssa. Kuitenkin esimerkiksi Kiekko-Espoo sai pitkäjänteisellä työllä ja uudistuneella otteella kaikkien aikojen Mestiksen yleisöennätyksen juuri nimiinsä. Kiekkokoulut saavat varautua syksyllä triplakapasiteetilla.
Nämä onnistumiset ovat vaatineet taakseen uusia tapoja ajatella, kokeiluja, vanhoista malleista luopumista ja paljon oikeita konkreettisia tekoja. Paljon viestintää ja markkinointia – nykypäivän kanavissa ja tavoilla.
Forssan Kuninkuusravit teki alallamme uudella otteella käänteen. Nämä onnistumiset ovat vaatineet taakseen uusia tapoja ajatella, kokeiluja, vanhoista malleista luopumista ja paljon oikeita konkreettisia tekoja. Paljon viestintää ja markkinointia – nykypäivän kanavissa ja tavoilla.
Uskon, että meillä on potentiaalia myös siinä, että saadaan nuoria mukaan tapahtumien suunnitteluun ja vaikka videohaastattelujen tekemiseen varikolta sekä yleisöstä ja sometukseen. Pidetään tavoitteet ja tekemisen meininki korkealla ja tunnelma positiivisena.
Vielä loppuun tekoälyn, ChatGPT:n näkemys aiheeseen: "Raviurheilun on oltava houkutteleva yleisölle, jotta se voi säilyttää suosionsa ja taloudellisen kannattavuutensa. Tämä voi sisältää muutoksia kilpailujen formaatteihin, uusia markkinointistrategioita ja lisääntynyttä huomiota sosiaalisen median kanavissa."
Kirjoittaja on digitalisaation kehittämisestä innostunut IT-ammattilainen, joka on uppoutunut raviurheiluun alalta ammattia itselleen hakevan lapsensa kautta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





