Lähes joka kolmas kuljettaja luisti viime talvena auton ikkunoiden putsaamisesta
Liikenneturva muistuttaa, että lasien putsaamiseen pitää varata aikaa. Pelkkä kurkistusaukko ei riitä vaan autosta on nähtävä ulos kaikkiin suuntiin.Liikenneturva on huolissaan kuljettajien välinpitämättömyydestä tilanteessa, jossa autolla lähdetään liikkeelle huolehtimatta näkyvyydestä.
Viime talvena autoilijoista 2 prosenttia jätti auton ikkunat putsaamatta lumesta tai jäästä usein, 10 prosenttia joskus ja 20 prosenttia harvoin. 67 prosenttia ei luistanut putsaamisesta koskaan, Liikenneturvan kysely kertoo.
Verianin toteuttamaan kyselyyn vastasi toukokuussa yhteensä 1212 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.
Liikenneturva muistuttaa, että lasien putsaamiseen pitää varata aikaa. Pelkkä kurkistusaukko ei riitä vaan autosta on nähtävä ulos kaikkiin suuntiin.
”Kuura ja jää on skrapattava auton ikkunoista pois kunnolla ennen ajamaan lähtöä. Urakkaa voi jouduttaa esilämmittämällä autoa riittävästi”, vinkkaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Minna Jokinen tiedotteessa.
Pelkkä kurkistusaukko ei riitä vaan autosta on nähtävä ulos kaikkiin suuntiin.
Jos ikkunat alkavat huurtua matkan aikana, kosteus poistetaan puhallintehoa ja -lämpöä nostamalla ja suuntaamalla hönkä kohti ikkunapintoja.
”Jos huurtuminen ei taltu, on auton sisäilmankierto voinut jäädä päälle. Kosteuden on myös päästävä poistumaan autosta. Ohjekirjasta kannattaa tarkistaa oman auton puhallinasetukset ja mitä yhdistelmää suositellaan huurteen poistoon. Näin tien päällä ei tule mitään paniikkitilanteita. Joissain automalleissa tuulilasille on olemassa oma erillinen lämmitys.”
Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Auton ikkunoita kannattaa siis puhdistaa sisäpuolelta myös syksyllä ja talvella.
Sisäpintojen puhtaus ehkäisee myös vastaantulevan liikenteen aiheuttamia häikäisyhaittoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







