Moottori-lehti: Suomessa on myyty laittomia nastarenkaita
Renkaiden tyyppihyväksyntä oli tekemättä, mutta turvallisuuteen puutteilla ei ole suoraa yhteyttä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vastaa renkaiden tyyppihyväksynnästä. Kuvan renkaat eivät liity tapaukseen. Kuva: Jarkko SirkiäSuomessa on myyty nastarenkaita, joilta puuttuu vaadittava tyyppihyväksyntä, kertoo Autoliiton Moottori-lehti.
Ilman tyyppihyväksyntää myyty rengas on tieliikenteessä laiton. Merkinnän puuttuminen ei kuitenkaan tarkoita, että rengas olisi vaarallinen.
”Selvityksessä havaitut puutteet liittyvät renkaan nastoitukseen, tarkemmin siihen, miten nastat kuluttavat tietä”, Moottori-lehden päätoimittaja Eila Parviainen sanoo.
Nastojen tienpintaa kuluttavan vaikutuksen mittaaminen on suomalaista lainsäädäntöä, jota ei sellaisenaan toteuteta muualla.
Renkaan enimmäisnastamäärä on rajoitettu 50:een nastaan renkaan vierintäkehän yhtä metriä kohti. Jos nastoja on enemmän, täytyy rengasmalli erikseen tyyppihyväksyttää Traficomissa. Tyyppihyväksynnän edellytyksenä on niin kutsutun yliajokokeen läpäiseminen, jossa varmistetaan, että tavallista suurempi nastamäärä ei kuluta tietä tavanomaista enempää.
Selvityksen perusteella puutteet nastarenkaiden luvanmukaisuudessa ovat harvinaisia.
Moottori-lehden syyskuussa julkaisemassa rengastestissä selvisi, että mukana olleista renkaista Winrun Winter-Max S1 WR60:lla ei ollut Suomessa vaadittua tyyppihyväksyntää.
Maxtrek Trek M900 Ice renkaalta puuttui niin ikään vaadittava tyyppihyväksyntä. Renkaan tukkukauppias on kuitenkin aloittanut tyyppihyväksyntäprosessin yhdessä renkaan valmistajan kanssa Moottorin syyskuisen artikkelin jälkeen.
”Yhden renkaan kohdalla yliajotesti oli tehty, mutta syystä tai toisesta tuloksia ei oltu toimitettu Traficomiin hyväksyttäväksi”.
Selvityksen perusteella puutteet nastarenkaiden luvanmukaisuudessa ovat harvinaisia. Suomen markkinoilta tutkituista 130 nastarengasmallista vain kahden kohdalla havaittiin puute niiden vaatimuksenmukaisuudessa.
Moottori: Suomessa myyty ainakin kahta laitonta nastarengasta usean vuoden ajan
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






