
Kari Vauhkosen Peugeotin Ad Blue -säiliö on haljennut jo neljä kertaa
Kari Vauhkosen mielestä dieselautojen Ad Blue -järjestelmä on kelvoton. Maahantuoja vakuuttaa, että järjestelmä toimii myös pohjoisissa olosuhteissa.
Mikkelin Haukivuorella asuvalla Kari Vauhkosella tuli mitta täyteen Peugeotin Ad Blue -ongelmia. ”Vuoden 2015 Peugeotin Ad Blue -säiliö on hajonnut neljä kertaa ja autolla on ajettu 200 000 kilometriä, hän taivastelee. Kuva: Petteri KivimäkiEtelä-Savossa puutarhayrittäjänä toimivalla Kari Vauhkosella on pitkä kokemus dieselauton Ad Blue -ongelmista. Hän ajaa vuonna 2015 hankitulla Peugeot-henkilöautolla, jossa on dieselmoottorin päästöjen vähentämiseksi Ad Blue -järjestelmä. Ad Blue -urealiuosta on käytettävä, jotta auto toimii.
Ongelmana on, että säiliö rikkoontuu säännöllisesti talvisin. ”Kahdeksan vuoden aikana säiliö on mennyt rikki neljä kertaa. Minun mielestäni rikkoontuminen johtuu kovista pakkasista. Käymme paljon Lapissa, missä voi olla 35 astetta pakkasta”, Vauhkonen kertoo.
Palattuaan Lapin pakkaskeleistä Vauhkonen on neljästi joutunut toteamaan, että AD Blue-säiliö on rikki. Uusi säiliö maksaa 1 100 euroa. Muihin automerkkeihin säiliö voi olla vielä huomattavasti kalliimpi.
Vuosi sitten Vauhkoselle sanottiin huollossa, ettei säiliötä saisi talvella pitää kovin täytenä. Nykyisin hän pitää säiliössä vain sen verran nestettä, ettei häiriövalo syty.
Aiemmin säiliörikot on hoidettu auton takuukorjauksina, mutta viimeisimmän korjauksen Vauhkonen joutui maksamaan itse. Silloin hän pääsi myös näkemään, että säiliö oli haljennut saumasta.
Tavaratilan alla hankalassa paikassa sijaitseva AdBlue -säiliö halkeaa kyljestä kovalla pakkasella, Kari Vauhkonen näyttää. Kuva: Petteri KivimäkiNyt hän on tehnyt kuluttajariitalautakuntaan valituksen, sillä hänen mielestään krooninen ongelma kertoo siitä, ettei laite kerta kaikkiaan toimi Suomen kylmissä olosuhteissa.
”Sulatusjärjestelmä on, mutta se lähtee päälle vasta, kun auto käynnistetään. Eihän säiliö ehdi lyhyellä matkalla edes sulaa. Pohjoisessa Suomessa sanotaan, ettei sillä tekniikalla tee mitään.”
Parhaillaan Vauhkonen on vaihtamassa autoa. Uusi auto ei ole dieselmoottorilla varustettu, joten Ad Blue -ongelmat jäävät hänen osaltaan historiaan. ”Mutta Ad Blue ei vaikuttanut auton valintaan. Tekniikka on kehittynyt vuoden 2015 jälkeen ja eri automerkeillä on myös erilaisia ratkaisuja siihen asiaan.”
Kuvan Mercedes E200 -auton Ad Blue -vikaa ei huomaa muuten kuin moottorin vikavalosta. Tarvitaan diagnostiikkatesteri kertomaan syy, joka voi olla rikkoutunut säiliö, tukkeutunut suutin, vikaantunut Nox-anturi tai hiukkassuodattimen yhteydessä oleva SCR-katalysaattori. Kuva: Petteri KivimäkiMuun muassa Peugeotia maahantuovan Auto-Bon Oy:n pr-päällikkö Max Lange kertoo sähköpostitse, ettei yhtiö voi kommentoida yksittäistä tapausta, mutta hän vastaa yleisellä tasolla Ad Blue -pulmiin liittyviin kysymyksiin.
Hänen mukaansa Ad Blue -järjestelmän rikkoutumisia on vuodessa joitakin tapauksia. ”Näitä tapahtuu useimmiten äärilämpötilojen yhteydessä, niin kovilla pakkasilla kuin kuumilla kesähelteillä.”
Useimmiten Ad Blue-järjestelmän rikkoutuminen johtuu ulkoisesta syystä, Lange sanoo. ”Tyypillisin syy on epäpuhdas tai vanhentunut Ad Blue-aine.”
Säiliön suositeltavaan täyttömäärään Lange neuvoo noudattamaan auton käsikirjassa annettuja ohjeita.
”Tyypillisin syy on epäpuhdas tai vanhentunut Ad Blue -aine.” Max Lange
Entä onko Ad Blue -järjestelmä on käyttökelvoton Suomen kireissä pakkasissa?
”Järjestelmä on suunniteltu ja valmistettu siten, että Ad Blue-järjestelmä toimii myös Pohjoismaissa. Ad Blue-neste jäätyy -11°C:tä alhaisemmissa lämpötilassa, jonka takia autojemme säiliö sekä putkisto on lämmitetty kylmää ilmastoa varten”, Lange toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




