Pyöräliiton mukaan polkupyörän promilleraja toisi ongelmia maaseudulle: ”Päihtyneilläkin on tarve liikkua”
Pyöräilyn sijaan humalaiset voisivat turvautua moottoriajoneuvoihin.
Pyöräliitto vastustaa pyöräilyn promillerajaa, joka liiton mukaan voisi lisätä humalassa autoilua maaseudulla. Kuva: Jaana KankaanpääPyöräliitto vastustaa 0,5 promillen rajan asettamista polkupyöräilylle. Liiton mukaan humalassa pyöräilyä olisi mahdoton valvoa ja se vähentäisi yleistä lain kunnioitusta.
Pahimmillaan liikenneministeriön suunnittelema promilleraja voisi ohjata päihtyneitä käyttämään moottoriajoneuvoja polkupyörän sijaan. Se voisi siten kääntyä tarkoitustaan vastaan.
“Jo nyt poliisi voi pysäyttää päihtyneen pyöräilijän tai potkulautailijan, jos hän aiheuttaa vaaraa muille”, sanoo toiminnanjohtaja Matti Koistinen Pyöräliiton tiedotteessa.
Pyöräliitto näkee, että ehdotettu promilleraja voisi tuoda mukanaan useita kielteisiä sivuvaikutuksia.
Pahimmillaan promilleraja kääntyisi tarkoitustaan vastaan ja voisi jopa lisätä moottoriajoneuvojen päihtyneenä kuljettamista. Näin voisi käydä erityisesti maaseudulla, missä joukkoliikennettä ja takseja ei ole tarjolla.
”Päihtyneilläkin on tarve liikkua, ja polkupyörällä liikkuessaan päihtynyt kuljettaja aiheuttaa vaaraa tai vahinkoa lähinnä itselleen”, toteaa Koistinen.
Promilleraja voisi myös siirtää alkoholin nauttimista ravintoloista yhä enemmän koteihin, minkä tiedetään aiheuttavan sosiaalisia ongelmia.
Pyöräliiton mukaan vasta vasta yli 1,2 promillen päihtymys näyttäisi lisäävän merkittävästi vakavien pyöräilyonnettomuuksien riskiä.
Vuosina 2011–2020 liikenteessä kuolleista 178 pyöräilijästä noin 15 prosentilla päihtymys oli yli 1,2 promillea.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








