
Volvon suunnitelmat uusiksi – polttomoottorimallien tarina jatkuu päivityksillä
Volvo jatkaa polttomoottorisen XC90:n tuotantoa 2030-luvulle.
Volvo on päivittänyt XC90:n ja päättänyt jatkaa sen myyntiä polttomoottorilla 2030-luvulle. Kuva: Jarmo PalokallioSähköautoistuminen ei ole edennyt suunnitelmien mukaisesti. Esimerkiksi Volvon aikataulu pelkkiin sähköautoihin siirtymiseksi on mennyt uusiksi.
Sähköautoistuminen käynnistyi hitaasti. Kalliit sähköautot jäivät harvojen edelläkävijöiden iloksi. Tarjonnan kasvaessa ja hintojen laskiessa vauhti kiihtyi ja hetken näytti siltä, että polttomoottoriautojen taru loppuu nopeasti.
Sähköautoistumista vauhditti EU päätös, jonka mukaan uusien polttomoottoriautojen myynti on lopetettava vuoteen 2035 mennessä. Esimerkiksi Volvo Cars kertoi ottavansa tulevaan etunojaa ja lopettavansa polttomoottoriautojen valmistamisen jo vuoteen 2030 mennessä.
Taloudellinen taantuma on sen jälkeen laimentanut sähköautohuumaa. Nyt monet sähköautoihin suurimmat satsaukset pistäneet autonvalmistajat ovat ahdingossa.
Volvokin on joutunut pistämään strategiansa uusiksi. Nyt yhtiö on päättänyt jatkaa polttomoottoriautojen tarjoamista vielä vuoden 2030 jälkeen.
Yhtiö perustelee päätöstä yksinkertaisesti sillä, että polttomoottoriautoilla on kysyntää.
Tuohon liittyen Volvo pidentää esimerkiksi XC90 katumaasturin elinkaarta päivityksellä. Suomessa auton myynti jatkuu vain ladattavana hybridinä, mutta muualla mallista on tarjolla myös kevythybridi.
Suurikokoinen XC90 on Volvon ensimmäinen katumaasturi. Sen ensimmäinen sukupolvi esiteltiin 2002 ja seuraava 2014, minkä jälkeen autoa on päivitetty tasaisesti.
Tällä kertaa suurimmat näkyvät muutokset ovat auton keulassa ja perässä. Kovin radikaalista ulkonäköuudistuksesta ei kuitenkaan ole kyse, sillä auto on haluttu pitää tunnistettavana. Samalla on huolehdittu vanhempien XC90:n autojen jälleenmyyntiarvosta.
XC90 kanta Suomessa on yli 10 000 autoa. Niistä valtaosa on tuotu Suomeen käytettyinä.
Sisällä kosketusnäyttö on uudistunut. Penkkeihin on tarjolla myös aitoa nahkaa. Kuva: Jarmo PalokallioSisällä päivitys on muokannut keskusnäyttöä ja keskikonsolia. Sisustuksessa puuosilta näyttävät elementit ovat edelleen puuta ja kristalli kristallia. Penkkeihin on saatavilla kierrätysmuovin ja puupohjaisen kuidun lisäksi aidosta nahkasta valmistetut penkit.
Volvon sähköautoihin nahkapenkit eivät enää ole vaihtoehto.
Auton alustaa on pistetty uusiksi ajettavuuden parantamiseksi, mutta XC90:n akusto on pysynyt ennallaan.
Pelkällä sähköllä XC90 kulkee WLTP-syklin mukaisesti 71 kilometriä. Akkukoon suurentaminen olisi pakottanut suurempiin muutoksiin ja se olisi nostanut samalla auton hintaa.
Nyt aina seitsemän paikkaisena myytävän auton alkaen hinta on 98 984 euroa, mikä on suunnilleen sama kuin aiemmin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









