”Ruisleipä ei ole nuorille itsestäänselvyys” – Yli 55-vuotiaat toivovat leivältä terveellisyyttä, nuoremmat näyttävyyttä
Leipätutkimuksen mukaan puolet suomalaisista toivoisi ravintoloihin nykyistä parempaa leipävalikoimaa. Ruisleivän asema taas näyttää muuttuvan.Lantmännen Unibaken selvitti suuressa leipätutkimuksessa, mitä kuluttajat toivovat leivältä kodin ulkopuolisissa ruokailuhetkissä.
Vastausten mukaan suomalaiset kaipaavat leivältään enemmän. Puolet toivoo ravintoloihin nykyistä kiinnostavampaa ja laadukkaampaa leipävalikoimaa. Leipä nähdään laatukriteerinä, joka kertoo myös ravintolan tai hotelliaamupalan tasosta.
Tutkimuksen mukaan jopa 80 % kuluttajista söisi enemmän leipää joko leipäpöydistä tai vitriinistä, jos tarjonta olisi kiinnostavampaa ja laadukkaampaa.
”Leivällä on erilainen rooli eri ikäryhmissä.”
Siinä, missä visuaalisuus ja herkullisuus korostuvat erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä, arvostavat yli 55-vuotiaat leivän terveellisyyttä, kuten riittävää kuidun ja täysjyvän määrää.
”Leivällä on erilainen rooli eri ikäryhmissä. Yli 55-vuotiaalle leipä on selkeämmin osa ateriaa. Täysjyvän määrä ja terveydelliset ominaisuudet vaikuttavat vahvemmin siihen, mitä leipää he syövät. Lisäksi tämä ikäryhmä suosii enemmän ruisleipää”, Lantmännen Unibake Finlandin liiketoiminnan kehityspäällikkö, Ida Jouhki kertoi tilaisuudessa, jossa käytiin tuloksia läpi.
”Alle 55-vuotiaat haluavat leivältä enemmän herkullisuutta ja näyttävyyttä. Kodin ulkopuolella halutaan syödä leipää, jollaista kotona ei ole tarjolla.”
Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, millä perustein naiset ja miehet valitsevat leivän kodin ulkopuolella. Naiset reagoivat valintatilanteessa miehiä herkemmin leivän laatuun ja tarjonnan houkuttelevuuteen, vaikka molemmat pitävät leipää tärkeänä osana ruokailukokemusta.
”Tapaamme ajatella, että me suomalaiset olemme ruisleipäkansaa, mutta nuorempien kuluttajien osalta se ei mene aivan niin.”
Jouhkin mukaan suhtautuminen ruisleipään on muuttumassa.
”Ruisleivällä ei ole niin itsestään selvä asema nuorten keskuudessa kuin mitä vanhemmalla väestöllä. Tapaamme ajatella, että me suomalaiset olemme ruisleipäkansaa, mutta nuorempien kuluttajien osalta se ei mene aivan niin. Nuoremmat syövät ruisleipää, jos siinä toteutuu herkullisuus- ja tuoreuskulma”, Jouhki totesi viitaten markettien kasvaneeseen ruisleipävalikoimaan.
Jouhkin mukaan ruisleipä ei menetä asemaansa, jos sen eteen tehdään töitä, eli että se vastaa sitä, mitä nuorempi sukupolvi odottaa leivältä.
”Pitää myös tehdä selväksi enemmän sitä, miksi ruisleipä on hyväksi. Tulisi viestiä siis täysjyvästä ja kuidusta, koska ne eivät ole kaikille ensisijaisia valintakriteerejä. Tämän viestin saaminen läpi vaatii hieman työtä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








