Jos joulupöydässä on kinkku, se on kotimainen – kinkun suosio ei osoita laantumista
Joulukinkkua ostaessaan suomalaiset arvostavat kotimaisuutta. Kinkun hankkivista kotitalouksista 90 prosenttia valitsee joulupöytään kotimaisen kinkun.Kinkku on edelleen jouluruokien kiistaton ykkönen, käy ilmi Lihatiedotuksen Kantar Agrilla teettämästä tutkimuksesta.
Tutkimuksen vastaajista noin 80 prosenttia aikoo syödä kinkkua joulun aikana. Kinkkua syövien osuus on ollut kasvussa vuodesta 2021 vuoteen 2024, ja vuonna 2025 osuus on pysynyt samana edellisvuoteen verrattuna.
Marraskuussa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia sekä kotimaisuuden tärkeyttä.
Tuloksista selviää, että noin kolme neljästä kotitaloudesta aikoo hankkia kinkun joulupöytään ja että kinkun alkuperään kiinnitetään huomiota.
Lihatiedotuksen teettämän tutkimuksen mukaan kotimaisuus on suomalaisille yhä keskeinen osa joulukinkun valintaa. Joulukinkun kotimaisuutta pitää tärkeänä 75 prosenttia väestöstä, ja tänä vuonna kinkun hankkivista talouksista 90 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun.
Vain kaksi prosenttia kinkun hankkivista talouksista ostaa ulkomaisen kinkun. Kymmenelle prosentille lihan alkuperämaalla ei ole väliä.
”Lukemat kertovat positiivista viestiä vahvasta luottamuksesta ja arvostuksesta kotimaista tuotantoa kohtaan”, Lihatiedotuksesta todetaan.
Noin puolet niistä, jotka eivät aio hankkia kinkkua joulupöytäänsä, valitsevat tilalle esimerkiksi kalkkunan, kalan, seitanin, tofun, riistan, broilerin tai ankan.
Luomukinkku halutaan pienempänä.
Kysyntä luomukinkkuja kohtaan on pysynyt ennallaan viime vuoteen verrattuna, Pro Luomusta kerrotaan.
K- ja S-ryhmä arvioivat luomukinkkujen myynnin pysyvän viime vuoden tasolla. Suurimman kysynnän odotetaan tänäkin vuonna kohdistuvan luuttomiin pikkukinkkuihin.
”Valikoimastamme löytyy luomuna kotimaisia 2,5 kilon pikkukinkkuja sekä potkallisia seitsemän kilon luomukinkkuja. Luomukinkkujen ostajia löytyy kaikista asiakasryhmistä, lapsiperheistä, aikuistalouksista ja senioritalouksista”, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Maria Michina.
Samankokoisia pikkukinkkuja kysytään myös S-ryhmältä.
"Valikoimistamme löytyy 2,5 kiloisia suomalaisia luomujoulukinkkuja. Luomua suosivat kuluttajat arvostavat ennen kaikkea makua ja laatua mutta myös vastuullisuutta. Heille on tärkeää, että tuote on kotimainen, ympäristöystävällinen ja että eläinten hyvinvointi on otettu tuotannossa huomioon”, kertoo S-ryhmän ryhmäpäällikkö Juha Nieminen.
”Lisäksi luomun valinta koetaan keinona tukea tuottajia ja vähentää omaa ilmastokuormitusta."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







