Kotimaa

Panimoliitto: Alkoholia sisältävien panimojuomien myynti laski koronavuonna, mutta alkoholittomien juomien kysyntä kasvatti kokonaismyyntiä

Juomaostokset siirtyivät viime vuonna päivittäiskauppaan lähes kokonaan.
Myynnin kokonaismäärää kasvatti tiedotteen mukaan virvoitusjuomien ja kivennäisvesien ostosten kasvu reilulla kolmella prosentilla. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Koronavuonna alkoholia sisältävien panimojuomien, eli oluen, siiderin ja lonkeron myynti laski reilun prosentin edellisvuoteen verrattuna, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto tiedotteessaan.

Kuitenkin panimojuomien kokonaismyynti kasvoi hieman alle prosentin. Panimojuomia myytiin viime vuonna 805,5 miljoonaa litraa. Myynnin kokonaismäärää kasvatti tiedotteen mukaan virvoitusjuomien ja kivennäisvesien ostosten kasvu reilulla kolmella prosentilla.

Liitto kertoo, että juomaostokset siirtyivät viime vuonna päivittäiskauppaan lähes kokonaan. Oluen kulutus ravintoloissa laski 41 prosenttia, lonkeroiden 44 prosenttia ja siiderin puolittui, tiedotteessa kerrotaan.

"Koronapandemian alettua ennustettiin, jopa peloteltiin, että erityisesti olutta hamstrataan koteihin. Oluen osalta vain alkoholittoman oluen myynti kasvoi, edellisvuoteen verrattuna 10,2 prosenttia", Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo tiedotteessa.

Luvut perustuvat liiton jäsenyritysten kuten Hartwallin, Olvin ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Lue lisää

Etanolin kysyntä siivitti Altian ohran käytön ennätykseen

Altia paransi katettaan – korona muutti alkoholijuomien myyntikanavia, käsidesin käyttö kasvatti etanolin tarvetta

Muotibisneksestä juomatalon johtoon – "Minuun kolahti heti yrityksen huikea tarina ja omistajaporukka", kertoo Kirsi Räikkönen

Euroopasta poiketen suomalaiset joivat korona-aikana samppanjaa enemmän kuin normaalisti – arjesta tuli juhlaa ja juhlista rentoja