Kotimaa

Juhannuksen jokeriruoka on nyt pitsa – liha ja peruna pintansa klassikoina, kasvismakkaroita ja alkoholitonta olutta myydään yhä enemmän

K-ryhmän mukaan kasvismakkaroiden myynti on kasvanut viimeisen vuoden aikana 303 prosenttia.
Rami Marjamäki
Lihamies Tarmo Palin sekä lihamestari Teemu Alitalo paloittelivat lihoja maanantaina Ylöjärven K-Citymarketissa. Juhannuksena menee paljon grilliulkofileetä, porsasta sekä valmiiksi marinoituja fileitä, jotka helpottavat ihmisten ruuanlaittoa.

Juhannus kolkuttelee jo ovella, ja työn raskaan raatajilla alkavat siintää mielessä kokko ja grilliherkut. Juhannusostoksille kannattaa tänä vuonna suunnata hyvissä ajoin ennen ruuhkia, jotta turhilta tautiryppäiltä vältytään.

"Heti alkuviikosta kauppa lähtee kiihtymään kohti juhannusta. Kyllä nyt käytetään tasaisemmin niin sanottuja entisiä hiljaisia tunteja", kertoo Minimanin päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Markus Anttila.

"Kaupan juhannusta aletaan valmistella kuukautta tai kahta aikaisemmin tuotteiden riittävyyden turvaamiseksi", hän jatkaa.

Vanhat klassikot pitävät kauppaketjujen mukaan yhä pintansa suomalaisten juhannuspöydissä: ykkösherkkuja ovat grillimakkarat ja perunat. Etenkin perunan menekille kesäkuu on ykköskuukausi.

"Peruna ei muuna vuodenaikana yllä myydyimpien tuotteiden listoille, mutta kesällä varhaisperuna nousee 20 myydyimmän tuotteen joukkoon", K-ryhmän tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo.

"Suomalaista varhaisperunaa myydäänkin pelkästään kesäkuussa K-ruokakaupoista yli 1,5 miljoonaa kiloa. Varhaisperunan saatavuus on tänä vuonna erittäin hyvä ja juhannusviikkoon on kaupoissa varauduttu."

S-ryhmän keräämä myyntidata puolestaan paljastaa, että viime kesän juhannusviikolla myydyistä grillimakkarakiloista noin kaksi kolmasosaa oli lihaisaa grillimakkaraa eli niin sanottua A-luokan grillimakkaraa.

Pohjanmaalla luotetaan yhä eniten perinteiden voimaan, sillä yli puolet alueella myydyistä makkarakiloista oli perinteistä grillimakkaraa.

Kasvismakkarat puolestaan tekevät kauppansa Uudellamaalla ja suurimmissa kaupungeissa.

Vaihtoehdot perinteiselle lenkille ovat muutenkin nostaneet viime vuosina päätään. K-ryhmän myyntidatan mukaan kananlihasta tehtyjen grillimakkaroiden myynti on kasvanut viimeisen vuoden aikana 42 prosenttia ja kasvisgrillimakkaroiden huimat 303 prosenttia.

Makkaran ja perunoiden lisäksi myös grillikasvisten myynti kasvaa juhannusviikolla selvästi. Esimerkiksi tuoretta maissia ja herkkusieniä ostettiin S-ryhmän mukaan viime vuonna juhannusviikolla noin kymmenen prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Jokerina juhannuspöytään voi pyöräyttää pizzan. Jonkinasteisen pizzailmiön merkkejä on K-ryhmän myyntilukujen perusteella ilmassa, sillä pizzapohjien myynti on kasvanut viimeisen vuoden aikana 48 prosenttia ja pizzajauhojen 70 prosenttia.

Minimanin Markus Anttilan mukaan laadukkaat tuotteet löytävät yhä useammin tiensä ihmisten ostoskoriin.

”Juhannus on ensimmäisiä juhlia pitkään aikaan, jolloin esimerkiksi sukulaisia voidaan kutsua vähän vapaammin kylään, joten se näkyy varmasti ostoskoreissa”, K-ryhmän Hovi kertoo.

Alkoholittomat juomat ovat kasvattaneet myyntiään selvästi. Niiden myynti kasvoi S-ryhmän mukaan viime vuoden juhannusviikolla 30 prosenttia edellisen vuoden juhannusviikkoon verrattuna.

Lue lisää

S-ryhmän myynti kasvoi 5,9 miljardiin euroon – marketkaupan myynti noussut selvästi yli koronaa edeltävän tason

S-ryhmä ostaa LähiTapiola-ryhmän ja Elon osuudet S-Pankista

Jätepisteet tursuilevat mökkipaikkakunnilla – "Ihmiset haluavat jostain syystä juuri juhannuksena päästä eroon tavarasta"

Video: Rap-artisti PastoriPike kampanjoi kotimaisten kasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi