Lukijalta: Käsin kirjoittaminen on tie muistiin – päätös lopettaa kaunokirjoituksen opettaminen ollut kohtalokas virhe
Käsin kirjoittaminen aktivoi monia aivojen alueita samanaikaisesti ja opettaa myös kärsivällisyyttä, kirjoittaa Seppo Lohtaja. ”Tämä digiopetuksen vauhdittama lukutaidon alamäki selittänee pitkälle myös Pisa-tulosten romahduksen.”Kaunokirjoituksen opetus lopetettiin vuonna 2016. Kaunokirjoitus, jossa sanan kirjaimet sidotaan yhteen, ei ole yksinkertainen prosessi. Se on tiiviisti sidoksissa hienomotoriikkaan ja aivojen toimintaan. Aivot aktivoituvat, kun ihminen kirjoittaa käsin ja käsi ja silmä ovat yhteistyössä.
Käsin kirjoittaminen on tie muistiin. Se myös stimuloi koko ihmisen kognitiivista kehitystä merkittävästi voimakkaammin kuin näppäinten näpyttely. Jos epäilee tätä, niin voi kirjoittaa nimikirjoituksensa silmät ummessa. Tuppaa tulemaan harakanvarpaita.
Kaunokirjoitus on vaikeaa ja työlästä ja ennen sitä opeteltiin kokonainen vuosi. Yhteen kirjoitetut kirjaimet opettivat hahmottamaan koko sanan ja jopa kokonaisia lauseita.
Kun sana kirjoitetaan erillisin tikkukirjaimin, ei hahmotusta synny, vaan sana pirstoutuu erillisiksi kirjaimiksi ja muistijälki on heikko. Tästä sain hyvää havainto-opetusta kouluvaarina.
Tätä alamäkeä on vauhdittanut siirtyminen digiopetukseen. Kun opettaja kirjoittaa liitutaululle käsin, se kiinnittää oppilaan koko huomion. Kun opettaja heijastaa taululle Powerpoint-kuvan, se jää oppilaalle ulkokohtaiseksi ja muistijälki huonoksi. Kun oppilas näpyttelee koneella tekstiä, se hajoaa yksittäisiksi kirjaimiksi.
Käsin kirjoittaminen aktivoi monia aivojen alueita samanaikaisesti ja opettaa myös kärsivällisyyttä.
Tästä sain omakohtaista kokemusta, kun opiskelin Vakka-opistossa vuoden ranskaa. Tein kaikki oppikirjan harjoitustehtävät käsin kirjoittamalla. Pääsin kielestä hyvin jyvälle. Kun yritin täydentää taitojani netistä ostetulla kurssilla, tulos oli nolla.
Tämä digiopetuksen vauhdittama lukutaidon alamäki selittänee pitkälle myös Pisa-tulosten romahduksen. Sitä on lisäksi tukenut oppilaiden itseohjautuvuuden ylikorostaminen eli paremmin sanoen heitteillejättö.
Meille on kasvamassa uuslukutaidoton sukupolvi, joka ei osaa enää lukea käsinkirjoitettua tekstiä eikä tuottaa sitä itse. Oma nimikirjoituskin pitää erikseen opetella. Kaunokirjoitus on palautettava oppiaineeksi heti.
Seppo Lohtaja
Uusikaupunki
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








